December is weer aangebroken. Een maand, waarin nog snel allerlei werkzaamheden moeten worden afgerond. Maar ook de maand van huiselijke sfeer, gezelligheid en romantiek. Vandaag is het Sinterklaas en binnenkort is het Kerst. Daar kunt u ook zakelijk niet omheen.
Hoewel daar niet voor opgeleid, ben ik verantwoordelijk voor personeelszaken in het maatvoerderbureau van mijn man en zijn compagnon. Inmiddels zijn er ongeveer 40 mensen in dienst. Het bedrijf behoort tot de top in de branche. De twee directeuren managen met 'gezond verstand' en dat gaat goed, maar ze hebben wel behoefte aan meer feedback en willen graag weten hoe het personeel ze beoordeelt. Hoe pak ik dat aan?
Het is een bekend gegeven, in veel organisaties staan dikke muren tussen de marketing- en verkoopafdeling. En ook als die muren wat minder dik zijn, is er in het gunstigste geval een "moeizame werkrelatie" tussen beide afdelingen. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar "gezellig met elkaar" is de uitzondering op de regel. Hoe komt dat? En belangrijker: wat kunt u er aan doen?
Huilbuien, driftaanvallen, openlijke verwarring, diepe zuchten, voortijdig vertrekken. Tijdens vergaderingen kunnen elk van deze emotionele uitingen voorkomen. U weet niet altijd wat een ander werkelijk voelt, maar u hoeft ook zelf niet het achterste van uw tong te laten zien. Als u wilt, kunt u uw emoties verbergen of juist accentueren. Door uw emotie-uitingen subtiel te reguleren kunt u daar effectief gebruik van maken.
Ik ben manager bij een semi-overheidsinstantie. In mijn team zit een aantal medewerkers die onvoldoende gemotiveerd zijn. Ik ben op zoek naar een manier om hierin verandering te brengen, maar dat wil nog niet erg vlotten. Hoe kan ik ongemotiveerde collega's het beste coachen?
Ik werk lange tijd op een school als leerkracht. Op de school zijn veel problemen geweest met het personeel. Nu is het grootste gedeelte van het personeel echter nieuw. De sfeer is goed en ze zijn erg enthousiast. We hebben nu een nieuwe, ambitieuze directeur - de zoveelste. Hij heeft weinig onderwijservaring. Ik vrees nu dat hij in zijn enthousiasme wel even orde op zaken zal stellen, terwijl het nu net zo goed gaat. Wat en hoe moet ik hem adviseren?
Er kunnen lastige gesprekssituaties ontstaan wanneer managers sturing proberen te geven. Wat te doen als een medewerker heel afhoudend reageert en het probleem dat u aan de orde stelt helemaal niet onderkent? Of wat te denken van een medewerker die er allerlei andere onderwerpen bij betrekt en steen en been klaagt? Gwenda Schlundt Bodien en Coert Visser presenteren een hulpmiddel om hier passend en effectief mee om te gaan.
Een manager in mijn organisatie is gescheiden van zijn vrouw en woont nu samen met het hoofd Personeelzaken. Onder het personeel is nu rumoer ontstaan om deze relatie. Zij hebben het idee dat ze niet bij Persooneelszaken terecht kunnen als ze problemen hebben met deze manager. Wat te doen?
Niet iedereen verveelt zich even snel. Een routineklus wordt niet door alle werknemers even saai gevonden. Routines zijn nodig om uw dagelijkse werk soepel te doen verlopen, maar zonder enige variatie kan uw favoriete werk veranderen in een ondraaglijke sleur. Valt u ten prooi aan sleur? Doe de sleurtest en lees de tips!
Binnen mijn organisatie ben ik doorgegroeid naar een hogere managementfunctie. Ik krijg wel interne begeleiding in deze functie, maar heb ook de behoefte aan een externe coach, die met een frisse blik naar mij en de organisatie kan kijken. Wat zijn de mogelijkheden voor externe begeleiding in mijn functie en waar moet ik op letten?
Ik ben 25 jaar werkzaam in een uitvoerende HBO-functie in de zorg. Naast mijn gewone werk, heb ik altijd veel ideeën geopperd, die vaak werden overgenomen. Ik ben ook in staat om mensen daarvoor te enthousiasmeren. Ook in mijn huidige baan, komt de directie weer naar me toe voor ideeën. Ik zou graag een staffunctie willen vervullen, maar daarvoor word ik nooit gevraagd. De baantjes worden verdeeld onder een kleine groep ingewijden. Wat moet ik doen om hogerop te komen?
Soms spreken mensen met u over hun eigen ervaringen, maar regelmatig komt het voor dat u informatie verneemt via anderen, die zij weer hebben gekregen van 'horen zeggen'. Dat kan leiden tot vervorming van de boodschap. Indirecte communicatie kan leiden tot achterdocht en de samenwerking verslechteren, maar het kan soms ook bepaalde voordelen bieden.
In januari gaan wij een nieuw beoordelingssysteem implementeren (voor een bedrijf van ongeveer 35 medewerkers). Daarbij beoordelen we op op specifieke competenties. Nu is de gehele structuur klaar maar vraag ik me af hoe we het beoordelingssysteem kunnen koppelen aan een beloningssysteem. Hoe moet ik dit aanpakken?
Sinds eind mei werk ik als assistent bedrijfsleider. Onder mij zit een tweede man, die korte tijd ook mijn functie heeft waargenomen. Het probleem is dat hij geen orders van mij wil aannemen. Tal van functioneringsgesprekken hebben niet geholpen en nu heeft hij zich ziek gemeld. Nu dreigt hij in de ziektewet te blijven en stuurt aan op een bedrijfsconflict. Wat kan ik hieraan doen? Mijn bestuur is ook niet erg behulpzaam. Ik heb de indruk dat die hem gewoon zijn jaarcontract willen laten uitdienen.