Speelt lichaamstaal een rol als u een telefoongesprek voert. Ja, wel degelijk, stelt Frank van Marwijk. Telefoneren doet u natuurlijk vooral met uw stem. Toch blijft lichaamstaal zelfs tijdens een telefoongesprek een nuttig communicatiemedium.
"Sedert drie jaar bekleed ik de functie van kantoormanager bij een advocatenkantoor. Ik ben ook lid van het managementteam en hoofdzakelijk verantwoordelijk voor personeelszaken. Dat betaat vooral uit informatie over arbeidsvoorwaarden. Verder is er niks geregeld. Medewerkers hoeven bijvoorbeeld geen documentatie te overleggen als ze buitegewoon verlof hebben gehad. Ik wil graag een professioneel personeelsbeleid voeren, maar de maatschap werkt niet erg mee. Nu gebeurt alles hapsnap en vaak op basis van vriendjespolitiek. Hoe kan ik dit verandere?"
"Enige tijd geleden heb ik een vraag aan je gesteld over hoe ik van mijn slachtoffergedrag af kon komen. Graag zou ik nog even van je willen weten welke training ik het beste kan volgen om toch sterker in m'n schoenen te staan? Dit omdat ik onlangs in een onderhandelingsgesprek met mijn directie helemaal ondersneeuwde in hun verbale geweld. Ik kon vervolgens weinig uitbrengen. Ik ben niet tevreden hoe het is gegaan, maar durfde er niet meer op terug te komen."
Heeft u zich ook wel eens afgevraagd waarom het zo lastig is om anderen van uw standpunt te overtuigen? U heeft een plannetje bedacht met een volstrekt logische onderbouwing, maar helaas gooit de ander zijn kont tegen de krib. Het is net een koppige ezel. Wat zijn de oorzaken? En hoe overtuigt u anderen wel soepel van uw gelijk? Michel Hoetmer zet zeven overtuigingszonden op een rij plus de bijbehorende remedies.
"Sinds veertien jaar ben ik werkzaam als steward bij de KLM. Binnenkort ga ik op assesment voor een kaderfunctie. Ik ben al eerder, zonder succes, op assesment geweest. Ik vind het moeilijk om mijzelf aan te prijzen. Ook vind ik het moeilijk om met competentie gerichte voorbeelden te komen (voldens de STAR-methode). Ik ben bang dat als ik een wervend verhaal ga houden, arrogant over kom. Eigenlijk ben ik heel bescheiden en dat blijkt een handicap te zijn.Wat raad je me aan?"
"Ik werk sinds zes maanden in een managementfunctie. Eén van mijn medewerkers ambieerde de functie ook. Sinds ik ben gestart heb ik niets dan tegenwerking meegemaakt van deze medewerker. Het is echter iemand die veel ervaring heeft en daardoor ook de nodige macht heeft verworven. De directie ervaart ook al jaren problemen met deze persoon, maar heeft nooit stappen genomen om er iets aan te doen, waardoor ik een beetje tussen wal en schip zit. Ik wil graag weten hoe ik mijn positie kan verstevigen, zowel ten aanzien van de directie als de betrokken medewerker."
Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. De meeste managers zijn het er over eens dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch blijken we er niet altijd even goed in. Maar behalve op een goede manier complimentjes te geven, weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf een compliment in ontvangst zouden moeten nemen. Donderdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Wees gereed voor de complimentenstorm en leer hier hoe u het beste een schouderklopje in ontvangst neemt.
In deze tijd wordt het steeds belangrijker gevonden dat u authentiek en transparant bent. Uw aanpak moet passen bij wie u bent. Als u dat niet doet en klakkeloos afgaat op wat anderen vinden dat goed is, is de kans groot dat u 'onechtheid' wordt verweten. Wat u zegt verschilt dan met wat u doet. U bedient zich dan alleen van trucjes om te bereiken wat u wilt. Om oprecht over te komen moet u zichzelf zijn is de gedachte. Kunt u zich daarin trainen? Jazeker!
"Het MT heeft mij gevraagd een nieuw beoordelingssysteem voor medewerkers op te zetten. In het verleden hebben we een beoordelingssysteem gehad dat niet werkte. Iedereen kreeg een score 'goed' of 'zeer goed'. Leidinggevenden durfden hun verantwoordelijkheid om mensen aan te spreken niet te nemen. Hoe kan ik voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurt?"
"Ik ben van nature iemand die humor gebruikt en ik leef me gemakkelijk in in mijn medewerkers. Waar ik wel tegenaan loop is dat ik het lastig vind om streng te zijn en duidelijk grenzen aan te geven. Ik vraag me nog te vaak af: waarom zouden mensen dat pikken van mij? Dit heeft er ook mee te maken dat ik jonger ben dan de meeste mensen met wie ik werk, maar toch de leidinggevende ben. Wat adviseer je?"
"Door openheid en communicatie ontstaan er betere besluiten, las ik onlangs op Managersonline.nl. En wel vaker wordt 'openheid' als een belangrijke succesfactor voor managers genoemd. Maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik heb vaak ervaren dat informatie verkeerd wordt begrepen, of men gaat er mee aan de haal, gebruikt het als door hem of haar bedacht, loopt vooruit op zaken et cetera. Met andere woorden: open communicatie werkt averechts. Maar is er een goed alternatief?"
"Vanaf dit wil ik mij graag meer als leidinggevende profileren. Ik heb deze functie al zeven jaar, maar de feitelijke leidoing was altijd in handen van de directeur. Nu is de MT-structuur aangepast en komen er twee managers, die samen leiding gaan geven aan de hele organisatie. Eén daarvan ben ik. Praktisch gezien betekent dit dat de medewerkers ons woord moeten accepteren en niet meer de behoefte moeten voelen om bij de directeur te 'checken' of dit ook zijn visie is.Heb je tips voor ons in dit proces?"
"Als projectmanager lever ik veel (uitgewerkte) ideeën aan voor mijn baas. Vervolgens strijkt hij echter vaak met de eer en krijgt daardoor ook vervolgprojecten aangeboden. Wat is de beste manier om gezien te worden als een (deskundige) samenwerkingspartner en ook om eigen projecten binnen te halen?"
"Na jaren als professional diverse communicatiefuncties te hebben vervuld (in loondienst en als zelfstandig ondernemer), wil ik nu de overstap maken naar een functie als leidinggevende. Hoewel ik ervaring heb in het aansturen van (project)teams, redacties en derden en als HBO-docent, zoek ik naar mogelijkheden om deze ervaring (in mijn cv en gesprek) te vertalen naar de wensen en eisen van de desbetreffende organisatie. Oftewel: hoe kan ik me het beste verkopen, zodat ik het ook waar kan maken?"