"Ik ben een bedrijf begonnen in de dienstensector: poetsen, strijken en dergelijke. Mijn werkneemsters hebben niet veel contact met elkaar doordat ze vooral individueel werken, behalve in het strijkatelier. Enkelen kennen elkaar echter ook privé. Sinds kort is er een ruzie ontstaan in de groep die elkaar kent met roddels en jaloezie als gevolg. Daardoor is de sfeer erg verziekt. Het speelt zich echter allemaal buiten werktijd af. Wat kan ik hier aan doen?"
"Het bedrijf waar ik MT-lid ben is aan het groeien en het management wil de juiste beslissingen kunnen nemen in verband met de personeelsplanning. Daarvoor is het noodzakelijk dat de medewerkers hun werk- en procestijden gaan bijhouden. Meestal loopt dit echter mis, omdat de medwerkers denken dat het management ze wil controleren. Hoe kan ik hier verandering in brengen?"
Nederlandse managers staan met twee benen op de grond. Dat zou je denken, tenminste. Niks is minder waar, als je de reacties op The Secret leest op deze site. Blijkbaar is er in managementkringen grote belangstelling voor het raadselachtige en ongrijpbare. Of zou u 'het geheim' liever ook praktisch willen toepassen? Dat kan! Frank van Marwijk trekt tien nuttige managementlessen uit dit veelbesproken boek.
"Momenteel hebben wij weer enkele vacatures en zijn wij druk aan het werven en selecteren. In een oriënterend gesprek krijg ik meestal een redelijk goede indruk van een kandidaat maar soms is er wat twijfel. De keuze van kandidaten is niet zo ruim dat je zo'n twijfelgeval gelijk wilt afwijzen. Welke mogelijkheden zijn er om kandidaten te screenen zonder dat je direct van een bureau gebruik moet gaan maken. Diploma's, referenties en legitimatie liggen voor de hand maar hoe ver kan/mag je als werkgever gaan?"
"Ik werk al ruim 10 jaar bij een Telecom/ICT organisatie. Ik ben binnengekomen als directie-assistente, maar sinds 2000 hou ik mij ook bezig met personeelszaken. Onze organisatie is aan het groeien van 10 naar 40 medewerkers en mij takenpakket bestaat voor 80 procent uit P&O- werkzaamheden. Onlangs hebben wij een strategiebijeenkomst gehad, waarbij ik ook aanwezig mocht zijn. Ik had gehoopt dat ik daar in de hoedanigheid van P&O'er zou zitten, maar helaas: ik mocht alleen notuleren. Hoe kan ik het beeld dat mensen van mij hebben veranderen?"
Het zal u vast niet zijn ontgaan, in de VS is een enorme hype ontstaan rond The Secret (Het Geheim). Van het boek zijn daar al meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht. De Nederlandse versie ligt inmiddels in de boekenwinkels. Moet Nederland er nu ook aan geloven? Of zijn wij te nuchter? Waar gaat het trouwens over? Is Het Geheim werkelijk de sleutel tot uw persoonlijke succes? Of is het allemaal een slim opzetje om naïevelingen geld uit de zak te troggelen?
"Ik heb een afdeling met elf personen, waarvan er negen parttime werken. Het maken van de vakantieplanning is ieder jaar een drama, want ze willen allemaal tegelijk op vakantie. Maar ik heb maar ik heb wel een minimale bezetting te handhaven. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?"
Iedereen heeft wel eens gedachten die hij vanwege de omstandigheden liever niet hardop uitspreekt, maar die hij wel wil delen met een bepaalde aanwezige. Fluisteren met zachte stem van achter je hand is erg opzichtig en in een dergelijke situatie niet altijd mogelijk. Het alternatief is: fluisteren met lichaamstaal. Frank van Marwijk legt uit hoe u dat doet.
"Momenteel ben ik leidinggevende van een kleine groep binnen het bedrijf. De sfeer in het team is goed. Maar er is één medewerker, die af en toe op mijn afdeling werkt, die totaal niet wil gehoorzamen en doen wat van haar verlangt wordt. Alleen als ik mijn direct leidinggevende erbij haal, wil ze gehoorzamen. Hoe kan ik haar aanpakken en voorkomen ze anderen in haar gedrag meetrekt."
"Binnenkort neem ik voor het eerst deel als lid van een selectiecommissie en moet ik gesprekken voeren met sollicitanten. Graag kom ik goed beslagen ten ijs en professioneel over tijdens de gesprekken. Wat voor vragen moet ik stellen?"
Een e-mailtje is snel gestuurd; soms te snel. Vaak worden e-mails naar te veel of naar de verkeerde mensen gestuurd. Soms hebben ze een te emotionele lading. En in steeds meer gevallen wordt e-mail gebruikt, waar een persoonlijk contact beter op zijn plek zou zijn geweest. In dit artikel vindt u richtlijnen om beter met behulp van e-mail te communiceren.
Ik ben leidinggevende van een 'warehouseteam' in een logistiek bedrijf. Het MT heeft onlangs allerlei veranderingen in de organisastie doorgevoerd. De implementatie daarvan loopt niet goed. Veel processen lopen in het honderd en het aantal klachten van klanten neemt toe. Mijn medewerkers draaien veel overuren, de druk is hoog. Mijn eigen manager (wiens functie komt te vervallen), maar ook de P&O-afdeling komen niet met oplossingen. Ondertussen neemt de stress bij mij en mijn mensen toe. Heb je tips en aanbevelingen hoe ik hier mee om kan gaan?
"Ik heb een werknemer in mijn team die in een tempo van een slak werkt. Mijn leidinggevende en ik hebben veel vergeefse pogingingen gewaagd om zijn tempo omhoog te krijgen. De werknemer zegt tevreden te zijn met zijn huidige baan en onderkent het probleem niet. Het is nagenoeg niet mogelijk om deze persoon te ontslaan. Het in een andere baan plaatsen zou wel kunnen. Wat kan ik doen om zijn tempo op te voeren?"
"Sinds een jaar ben ik manager van een afdeling van 55 medewerkers. Binnen deze afdeling zijn er een paar personen die de sfeer verzieken door te roddelen en collega's te negeren. Helaas kan ik de betreffende personen niet aanpakken omdat de medewerkers die het overkomt bang zijn en als ik er zelf ben, gedragen ze zich voortreffelijk. Hoe kan ik deze 'rotte appels' aanpakken?"