zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Ik heb gebluft over mijn salaris. Wat te doen als om een salarisstrook gevraagd wordt?

Door: Asha Kalijan

"Tijdens een sollicitatieprocedure voor een andere managementfunctie heb ik mij laten verleiden mijn huidig brutojaarsalaris te noemen. Ik heb toen uiteraard een hoger bedrag genoemd dan ik daadwerkelijk krijg. Als iemand mij van het bedrijf nu vraagt een recente salarisstrook te overhandigen, welk antwoord kan ik dan het beste geven."

 Lees verder...   27 reacties

Vragen als stof tot nadenken

Door: Frank van Marwijk

Vragen hebben niet altijd de bedoeling om een inhoudelijk antwoord te krijgen. Door vragen te stellen, kunt u een gesprek sturen. U kunt er een ander mee confronteren of hem aan het denken zetten. En behalve vragen aan anderen, kunt u ook vragen stellen aan uzelf.

 Lees verder...   4 reacties

Wat moet ik aan met het advies om in therapie te gaan?

Door: Asha Kalijan

"Als slag bij heldere hemel ben ik ontslagen. In het kader van competentiemanagement was gebleken dat ik niet op mijn plek zat, maar wel over kwaliteiten beschikte waar de organisatie behoefte aan had. De interim-manager deelde echter mee dat hij voor outplacement ging. Ik kreeg van hem het advies te overwegen een therapeutisch traject te starten. Kan hij zo'n opmerking zo maar maken. Het laat mij niet los, omdat ik niet weet wat ik hier mee aan moet met het oog op het maken van een vervolgstap in mijn carriere. Kun jij mij enige richting geven?"

 Lees verder...   7 reacties

Vrouwen en. . . onderhandelen

Door: Kristel Zweers en Anna Klinkenberg

Anna: "Kristel..?"
Kristel: "Ja…?
Anna: "Zou jij op mijn verjaardag iets leuks kunnen doen, een stukje cabaret of zo??"
Kristel: "… Eh … ja, eh…ik doe eigenlijk geen verjaardagen…"
Anna: "Ah, dat is toch leuk! Ik zou het echt te gek vinden! Wat kost je voor zo’n avondje?"
Kristel: "Nou ja, dat ligt eraan, wat wil je dat ik precies doe?"

 Lees verder...   2 reacties

Kijk uw gesprekspartner nóóit recht in de ogen

Door: Pieter Frijters

Kijkt u uw gesprekspartner recht in de ogen? Dat lijkt beleefd, maar is in feite een uitputtende machtsstrijd. Als dieren dat doen, ontstaat er vrijwel altijd een gevecht. Doe wat de mensen mens manager doet: doe alsof u een zonnebril met spiegelglazen draagt, betoogt Pieter Frijters. Zijn stelling: aan iemands ogen valt he-le-maal niks af te lezen.

 Lees verder...   35 reacties

Totaal andere benadering outsourcing noodzakelijk

Door: Jeroen van der Vlugt

Het outsourcen van IT-activiteiten is al meer dan tien jaar gangbaar. Toch is er nog altijd veel onvrede en kritiek over uitbestede activiteiten. Standaard methoden en aanpakken hebben hun voordelen maar maken ook blind voor de specifieke behoeftes van de business van klanten. Daarom moet het roer om, betoogt Jeroen van der Vlugt.

 Lees verder...   7 reacties

Hoe zegt u 'Nee!' zonder woorden?

Door: Frank van Marwijk

Hoe vaak zegt u 'nee!' op een dag? Wel vijftig keer, stelt Frank van Marwijk. Niet zozeer verbaal, maar met uw lichaamshouding. Dat kan heel effectief zijn, want u kunt niet op elke wens om aandacht ingaan. Maar dat gedrag kan ook doorslaan. Leer effectief 'nee!' te zeggen - met woord én gebaar.

 Lees verder...   Reageer
 

Het verzuimbeleid wordt niet goed uitgevoerd. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben gevraagd om het verzuimbeleid van een onderneming te evalueren. Er zijn duidelijke regels opgesteld, alleen gaat het mis in de praktijk. Zowel het lijnmanagement als de HRM-afdeling controleren niet of er wel aan de regels wordt voldaan. Wat is hieraan te doen?"

 Lees verder...   2 reacties

Wat kan een coach voor mij betekenen?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben erg benieuwd wat beter is voor mijn persoonlijke ontwikkeling; coachen of studie. Ik ben me ervan bewust dat dit twee verschillende dingen zijn. Ik vraag me dan ook erg af wat een persoonlijke coach voor mij kan beteken. Een coach zal toch kennis van zaken moeten hebben, anders kan hij/zij niet goed een advies geven?"

 Lees verder...   7 reacties

In plaats van burka's en oogkleppen. . .

Door: Kristel Zweers en Anna Klinkenberg

De directeur van een groot aannemersbedrijf vertrouwde mij onlangs toe geen vrouwen meer aan te nemen omdat dat de mannen op de werkvloer te veel afleidt! Juist, een waar moment van Shock and Awe anno 2007. Zijn we eindelijk zover dat men begrijpt dat kwaliteit niet geslachtsgebonden is, sturen we de vrouwen weer naar huis omdat de heren hun hormonen niet op de rails kunnen houden.

 Lees verder...   14 reacties

Van wie wilt u advies? 52 adviseurs die u kunnen bijstaan

Door: Frank van Marwijk

Voor goed advies hoeft u niet bij en duur consultancykantoor aan te kloppen. Het beste, mooiste en slimste advies ligt op straat. Frank van Marwijk somt 52 "alledaagse" adviseurs op. Hun adviezen zitten "verpakt" in een metafoor.

 Lees verder...   12 reacties

Wat is verzuimbeleid en hoe werkt de Wet Poortwachter?

Door: Asha Kalijan

"Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar verzuimbeleid. Hoe kan verzuimbeleid het beste worden uitgevoerd en hoe werkt de Wet Poortwachter?"

 Lees verder...   7 reacties

Vijf tips voor turbocoaching van uw verkopers

Door: Michel Hoetmer

Volgens verkoopgoeroe Brian Tracy uit de VS zijn verkopers nooit uitgeleerd. Hoe kunt u uw verkopers helpen bij hun leerproces? Met "turbocoaching" bijvoorbeeld, legt Michel Hoetmer uit.

 Lees verder...   5 reacties

Lees de gebruiksaanwijzing van uw mensen

Door: Frank van Marwijk

Elk mens heeft een gebruiksaanwijzing, dus ook uw medewerkers. Volgens Frank van Marwijk kunnen mensen op zeven manieren van elkaar verschillen. Aan de hand daarvan legt hij vervolgens uit hoe u de gebruiksaanwijzing van uw mensen kunt lezen.

 Lees verder...   15 reacties

< vorige 77 78 79 80 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10