zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een kadermedewerker mist overzicht. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Eén van mijn medewerkers (kader) was kort geleden overspannen door werkgerelateerde en persoonlijke oorzaken. Nu wordt hij door een psycholoog en mij gecoacht. Het probleem is dat hij zeer gedetailleerd werkt en geen overzicht heeft. Ook vat hij het bedrijfsbelang van zijn werk niet, terwijl hij al tien jaar in dienst is. Omdat hij nu ook nog eens 'nee' zeggen aan het leren is, komt hij bovendien star over. Onder zijn collega's ontstaat nu ook irritatie. Wat kan ik hier aan doen?"

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kan ik een medewerker aanspreken op haar overgewicht?

Door: Asha Kalijan

"Een medewerker in mijn staf kampt met groot overgewicht. Hoewel zij niet vaak ziek is, voorzie ik wel problemen voor de toekomst. Op wat voor manier kan ik haar benaderen over dit onderwerp, zonder haar te kwetsen of een minderwaardigheidsgevoel te geven?"

 Lees verder...   13 reacties

Acquireren in zware tijden

Door: Michel Hoetmer

Het zijn zware tijden door de kredietcrisis. Bedrijven en consumenten stellen investeringen en aankopen uit , bestellen minder of willen forse kortingen. Een uitdagende speelveld voor verkopers dus. Zij moeten hun mouwen opstropen en er vol tegenaan gaan. De vraag is: hoe vindt u klanten die het geld wel willen laten rollen?

 Lees verder...   5 reacties

Hoe krijgen we het personeel mee met onze crisismaatregelen?

Door: Asha Kalijan

"Door de recessie en de kredietcrisis heeft ook onze organisatie te maken met een lagere order intake. Om de problemen het hoofd te bieden willen we in februari tot en met april graag vijf verplichte snipperdagen instellen voor het productie- en expeditiepersoneel. Zij zijn hier echter erg op tegen. Wat kunnen we doen om het personeel en de OR toch mee te krijgen?"

 Lees verder...   3 reacties

Hoe zet ik een motivatietraining voor supervisors op?

Door: Asha Kalijan

"Enige tijd geleden ben ik gepromoveerd tot quality- and salescoach van het callcenter van ons bedrijf. De supervisors in het callcenter hebben mij gevraagd of ik ze een training kan geven, waarin ze leren hoe ze hun agenten beter kunnen motiveren. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?"

 Lees verder...   7 reacties

Vijftien functies en effecten van. . . uw pen!

Door: Frank van Marwijk

De pen is machtiger dan het zwaard en dat is niet alleen omdat ermee geschreven kan worden. Vooral tijdens vergaderingen kunnen we uiteenlopende toepassingen van de pen waarnemen. We krassen, peuteren, schroeven en timmeren ermee of kauwen erop. Hoe dan ook: het gebruik van de pen verraadt veel over de persoonlijkheid van de eigenaar. Waarvoor gebruikt u uw pen zoal?

 Lees verder...   7 reacties

Een medewerker is elke avonddienst 'ziek'. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Wij hebben op het werk iemand die aangeeft last te hebben van concentratieproblemen en vermoeidheid. De Arbo-arts arts heeft geconstateerd dat er geen medische oorzaken zijn. Er zijn vele formele en informele gesprekken met hem gevoerd. Uiteindelijk zegde hij toe de draad weer op te willen pakken. Maar naar nu blijkt meldt hij zich voor elke (minder populaire) avonddienst ziek om zich de volgende ochtend weer beter te melden. Wat te doen?"

 Lees verder...   5 reacties
 

Ik kan niet overweg met mijn baas. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben 22 jaar oud en zit in mijn tweede managementfunctie. Ik werk in een platte organisatie. Met de directeur-eigenaar kan ik het zeer goed vinden, maar met mijn directe baas niet. Hij zit al 15 jaar op die plek en is volledig vastgeroest. Hij controleert mij voortdurend en wil elke week minstens vier uur face-to-face met me vergaderen. Ook heb ik gemerkt dat hij slechte berichten over mij stuurt naar de directeur. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   7 reacties

Snel schrijven

Door: Coert Visser

Moet u een omvangrijke en complexe beleidsnotitie schrijven? Moet u een onderwerp op een heel vernieuwende manier benaderen? Krijgt u een hardnekkig probleem maar niet opgelost? Deze oefening helpt u te voorkomen dat u onproductief blijft doormalen en dagdromen over uw onderwerp. Hij helpt u om u beter bewust te worden van wat u denkt en waarom u dat denkt.

 Lees verder...   8 reacties

Hoe kan ik de kwaliteit en veiligheid in ons bedrijf verbeteren?

Door: Asha Kalijan

"Ik werk als kwaliteits- en veiligheidsverantwoordelijke in een logistiek bedrijf. De laatste maanden zie ik de kwaliteit en veiligheid sterk achteruit gaan. De oorzaak ligt vooral bij het management, dat alleen oog heeft voor productieresultaten. Nu is mij gevraagd om audits te doen om de oorzaken boven water te krijgen. Het vinden van de symptomen van verwaarloosd kwaliteitsbeleid is wel te doen, maar hoe vind ik de oorzaken, zodat er daadwerkelijk verbeterd kan worden?"

 Lees verder...   5 reacties

Hoe sfeerbepalend bent u?

Door: Frank van Marwijk

Uw stemming wordt voor een groot deel bepaald door de sfeer om u heen. In de dagen voor Kerst kwam menigeen in 'kerststemming' dankzij de sfeer van koud weer, kerstliedjes, versierde huizen en winkels et cetera. U heeft zelf ook invloed op de sfeer, bijvoorbeeld op uw werk. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat werkt. Oftewel: hoe sfeerbepalend bent u?

 Lees verder...   1 reactie

Hoe kunnen we effectiever vergaderen?

Door: Asha Kalijan

"Onze MT-vergaderingen zijn vaak nogal chaotisch. Meestal komen we niet aan alle agendapunten toe, omdat we te lang discussiëren over bijzaken. Daardoor heb ik na elk overleg het idee dat we niet het optimale uit de vergadersessie hebben gehaald. Hoe kunnen we dit verbeteren?"

 Lees verder...   2 reacties

Drie managementlessen van Barack Obama

Door: Johanna Kroon

In een eerder artikel op Managersonline beschreef Johanna Kroon wat u op het gebied van verandercommunicatie kunnen leren van Barack Obama. Nu Obama’s strategie duidelijk heeft gewerkt, gaat zij in op de drie persoonlijke keuzes die volgens haar cruciaal zijn geweest voor zijn succes. Het zijn keuzes die iedereen kan maken, of u nu president van de Verenigde Staten wilt worden of heel andere ambities heeft.

 Lees verder...   5 reacties

Hoe kunnen we onze communicatie en motivatie verbeteren?

Door: Asha Kalijan

"Uit medewerkerstevredenheidonderzoek blijkt dat de medewerkers in het warehouse de communicatie onvoldoende vinden. Ook op het gebied van complimenteren/motiveren vinden ze dat het management niet goed presteert. Nieuwe mensen zouden meer waardering krijgen dan oude. Wat kunnen we als management doen om dit te verbeteren?"

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 69 70 71 72 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10