zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo geeft u uitleg zonder onderbreking

Door: Frank van Marwijk

Tijdens een vergadering ontstaat een discussie over een onderwerp waar u een duidelijke mening over hebt. U zou de aanwezigen wel kunnen overtuigen, als u maar de ruimte kreeg om uit te spreken. U wilt uw standpunt graag uitleggen, maar u wordt telkens onderbroken door mensen die wel denken te weten wat u wilt zeggen of die niet zo geïnteresseerd zijn. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u uw verhaal kunt doen zonder voortdurend te worden onderbroken?

 Lees verder...   8 reacties

Medewerkers komen structureel te laat. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Een aantal medewerkers in onze organisatie komt structureel te laat op het werk. Wij hebben daar al diverse keren met ze over gesproken, maar het probleem blijft bestaan. Wat kunnen we hier aan doen?"

 Lees verder...   10 reacties

Zeven tips om contacten te leggen

Door: Phil H. Kleingeld

Contacten maken contracten, stelt Phil Kleingeld. Daarom is netwerken zo belangrijk. Maar niet iedereen is daar even handig in. Voor de ongeoefende netwerker geeft Kleingeld zeven tips om op een leuke, ontspannen en creatieve manier nuttige contacten te leggen op recepties en andere netwerkbijeenkomsten.

 Lees verder...   9 reacties

Twee medewerkers functioneren slecht. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Twee medewerkers op mijn afdeling functioneren slecht en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen. Het zijn medewerkers die potentie hebben om meer te doen, maar het komt er niet uit. Ik denk dat ze het wel kunnen, maar niet willen. Ik heb hen verschillende keren daarop aangesproken en ook verteld wat ze moeten doen. Dat heeft niet geholpen. Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   7 reacties

Tips voor een geslaagde nieuwjaarsreceptie

Door: Frank van Marwijk

Officieel is de recessie ten einde, maar tegelijkertijd beseft u dat het nog lang niet bij het oude is. Er valt nog veel te doen en er zullen zeker nog tegenslagen volgen. Toch bent u met frisse moed en goede voornemens het nieuwe jaar binnengetreden. Laat de beste wensen tijdens nieuwjaarsrecepties maar komen en maak gebruik van deze handige tips!

 Lees verder...   1 reactie

Hoe moet ik mijn dominante ex-collega aansturen?

Door: Asha Kalijan

"Ik heb van onderaf carrière gemaakt en kan nu van teamleider afdelingsmanager worden. Ik heb daar veel zin in omdat ik sterk ben gegroeid in het omgaan, stimuleren en aansturen van medewerkers. Ik word ook de manager van iemand, die nu nog collega-teamleider is. Zij is erg dominant en vindt zichzelf de perfecte manager. Ik heb de indruk dat ze mij probeert te saboteren, maar ze weet het zo te doen dat ze net geen grenzen overschrijdt. Hoe moet ik haar aansturen?"

 Lees verder...   5 reacties

Welke nieuwjaarswens spreekt er uit uw handdruk?

Door: Frank van Marwijk

De periode van gelukswensen voor het komende jaar breekt aan. Dat gaat vaak gepaard met een handdruk en een glimlach. Dat ritueel is zo vanzelfsprekend dat we er nauwelijks bij stil staan. Toch zou dat goed zijn. Want uw handdruk laat namelijk een onvergetelijke indruk achter!

 Lees verder...   Reageer
 

Concurreren voor professionele dienstverleners

Door: Michel Hoetmer

Het is voor professionele dienstverleners gebruikelijk dat ze een vaste klantenbasis bedienen. Helaas vallen er in deze roerige tijden soms vaste klanten af. Of levert het opgebouwde netwerk minder op dan voorheen. Gelukkig zijn er soms ook meevallers. Bijvoorbeeld wanneer zich spontaan een prospect meldt via de website of de telefoon (leads). Het lijkt op scoren voor een open doel. Helaas valt het in de praktijk soms vies tegen. Wat is de beste werkwijze?

 Lees verder...   5 reacties

Hoe moet ik omgaan met mogelijke discriminatie in mijn team?

Door: Asha Kalijan

"Via de P&O-afdeling heb ik vernomen dat een medewerker in mijn tam (die anoniem wil blijven) zich gediscrimineerd voelt door een senior-medewerker. De klacht is te weinig concreet om de senior rechtstreeks op aan te spreken. Als ik het onderwerp met hem aankaart, vrees ik dat hij verontwaardigd en verbaasd zal zijn en de naam van de klager wil weten. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"

 Lees verder...   5 reacties

Ik ben op een staffunctie geplaatst. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Tien jaar lang heb ik als manager leiding gegeven aan een groep van circa 150 fte's. Na een overname van het bedrijf, bleek ik niet in aanmerking te komen voor mijn eigen functie. Wel is mij een staffunctie aangeboden. Hoewel die baan best uitdagend is, heb ik het er moeilijk mee. Mijn collega's van weleer zien me niet meer staan. Het voelt als een rouwproces. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   1 reactie

Ik vermoed dat een medewerker softdrugs gebruikt. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik krijg van verschillende collega's het signaal dat een medewerker softdrugs gebruikt tijdens het werk, in dit geval tijdens het rijden bij de vuilnis ophaalrondes. Mijn collega's willen anoniem blijven. Ik wil graag iets ondernemen. Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   6 reacties

Hoe verdien ik als jonge manager het respect van mijn team?

Door: Asha Kalijan

"Sinds zes maanden ben ik teamleider van een groep IT'ers. Kort geleden is daar een extra team bijgekomen, wat aanvankelijk eigenlijk niet de bedoeling was. Ik ga over enkele maanden een people managementopleiding volgen om mijn managementkwaliteiten te verbeteren. Heb jij praktische tips hoe ik tot die tijd het respect van mijn teamleden kan verdienen?"

 Lees verder...   5 reacties

Medewerkers laten doen wat u wilt

Door: Lester Hoekstra

Mensen zover krijgen dat ze doen wat u wilt. Dat hoort bij het werk van iedere leidinggevende. Het is zelfs een zo vanzelfsprekend deel ervan dat u niet gauw geneigd zult zijn er bij stil te staan hoe u het doet. Het wordt doorgaans alleen een vraag als een medewerker duidelijk weigert of stelselmatig zegt dat hij iets zal doen maar dat vervolgens niet uitvoert.

 Lees verder...   9 reacties

Wat te doen met een medewerker met een alcoholprobleem?

Door: Asha Kalijan

"Een van onze medewerkers is veel ziek, telkens één of twee dagen. Ik heb sterk het probleem dat hij een alcoholprobleem heeft, omdat zijn adem vaak naar alcohol ruikt. De medewerker is goed in zijn werk, maar is soms niet scherp en ook erg op zichzelf. Nu heb ik over een paar weken een beoordelingsgesprek met hem en ik wil het punt verzuim aankaarten, maar ook ingaan op het alcoholprobleem. Hoe kan ik het beste handelen?"

 Lees verder...   5 reacties

< vorige 64 65 66 67 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10