Wat zijn de regels met betrekking tot het tutoyeren of vousvoyeren in het zakelijk verkeer? Op deze vraag is steeds lastiger antwoord te geven omdat daar geen eenduidige regels (meer) voor blijken te bestaan. Frank van Marwijk doet toch een poging.
"Onze organisatie wordt geconfronteerd met de ene verandering na de andere, waarop snel ingespeeld moet worden. Dit eist zijn tol bij het personeel, zeker nu ze ook op zaterdagen moeten werken. Ze raken gedemotiveerd. De meeste medewerkers werken op een andere locatie dan het management. Daardoor verloopt de communicatie stroef. Hoe kunnen we de communicatie verbeteren, bijvoorbeeld met een verbeterplan?"
Wat kunt u als manager leren van dieren? Marco Schreurs en Simon van der Veer schreven er een boek over: Animal Firm. Olifanten, mieren, kraaien, zebra's en giraffes: u kunt er belangrijke managementlessen aan ontlenen. In dit artikel gaan de auteurs nader in op het doen en laten van ganzen en wat u daarmee als manager kunt.
"Als eindverantwoordelijk en oprichter van mijn bedrijf merk ik we niet alert genoeg reageren op onze omgeving. Ons rendement daalt en dat is voor een deel te wijten aan de economische crisis. Het werk wordt goed uitgevoerd, maar het personeel toont weinig initiatief en het management laat ook een afwachtende houding zien. We moeten innovatiever worden, maar hoe pak ik dat aan?"
Als u een compliment geeft, is het belangrijk dat het geloofwaardig en waardevol is. Een compliment is geloofwaardig als u laat blijken dat u wat u prijst ook echt belangrijk vindt. Een compliment is waardevol als het refereert naar iets dat de ontvanger van dat compliment zelf ook belangrijk vindt. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen.
"Elke maand zitten we met de verschillende ploegen samen, om de gemaakte fouten langs te lopen. Op deze manier werken we aan kwaliteit. Toch blijven kleine fouten (menselijke fouten) teveel terugkomen. Hoe kan ik de mensen motiveren om kwaliteitsbewuster te worden en de dooddoener "iedereen kan een fout maken" doorbreken?"
U probeert belangrijke verbeteringen of noodzakelijke veranderingen in uw organisatie door te voeren en dan zijn er altijd mensen die het bij het oude willen laten of heel iets anders willen. U zult geneigd zijn ze me kracht te bestrijden maar het is veel beter ze gelijk te geven. Dat kan altijd, het kost niks, en u kunt er alleen maar mee winnen.
"Bij ons bedrijf willen wij het werkoverleg buiten werktijd gaan houden. Hoe
kunnen wij de werknemers zover krijgen dat zij hier in meegaan? Op dit
moment is er veel weerstand tegen."
In het zuiden van het land is het carnavalsfeest nog volop in gang. De mensen verkleden zich en dragen maskers. Maar ook in het leven van alledag dragen mensen maskers. Dat gebeurt om emoties te verbergen of juist te veinzen. Waarom dragen mensen deze onzichtbare maskers en hoe herkent u ze?
"Ik ben manager van een team dat een erg hoge werkdruk heeft. Daarom heb ik de directie verzocht of ik een extra medewerker mocht aannemen, maar dit is tot twee keer toe geweigerd. Wel verlangt de directie dat we binnenkort in shifts gaan werken. Daar bestaat veel weerstand tegen, ook bij mij zelf. Wat moet ik doen? Het directievoorstel er door drukken of mijn onvrede bij de directie uiten?"
"Wat kan ik als leidinggevende doen als ik via andere medewerkers (en diensthoofden) klachten hoort over één van mijn medewerkers? Kan ik hem hier zo maar mee confronteren en hoe doe ik dat? Als de medewerker in kwestie de klacht vervolgens niet herkent en afstandelijk en ongeïnteresseerd reageert, welke vervolgstappen moet ik dan nemen?"
"Ons ICT-bedrijf verwacht veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van haar medewekers. Dit onder het motto: ik huur je niet in voor 40 uur fysieke aanwezigheid per week, maar voor het resultaat dat bij je functie hoort. Dit loopt prima. Er zijn echter drie mensen die klokslag 9 binnenkomen, en klokslag 5 uur het pand verlaten en daarmee irritatie wekken bij hun collega's en mij. Ze erop aanspreken heeft niet gewerkt of heel kort. Hoe kan ik dit gedrag veranderen?"
"Wij hebben als bedrijf met wat veranderingen te maken en een speerpunt is om nog marktgerichter te gaan werken. Het MT is gevraagd om met een visie te komen. Over enkele weken komen we bij elkaar en ondertussen moeten we ons voorbereiden op de bijeenkomst. Ik merk dat ik vastloop in het onderscheid tussen missie, visie en strategie. Hoe kan ik me het beste voorbereiden?"
Kritiek geeft u als u van mening bent dat de persoon die u bekritiseert iets niet goed doet ofwel dat deze iets anders doet dan u zou willen. U hoopt dat uw kritiek er toe zal leiden dat de bekritiseerde het wel gaat doen zoals u het wil. Om dat te bereiken kunt u beter meteen zeggen hoe u het wil in plaats van kritiek geven. Dat geeft haast altijd meer resultaat want de reacties op kritiek zijn meestal ongunstig.