Werkt u met gevoel? U werkt met mensen, dus het antwoord op de vorige vraag kan eigenlijk alleen bevestigend zijn. Als manager moet u zich kunnen inleven in mensen, empathisch kunnen zijn en begrip kunnen tonen. Maar met gevoel werken, betekent ook dat u het laat blijken wanneer iets u minder bevalt. Frank van Marwijk hoe u uw gevoel als instrument kunt gebruiken.
"Een besluit nemen of een mening vormen kan ik als geen ander. Dat doe ik vol enthousiasme. Maar als anderen niet mee schakelen, dan word ik ongeduldig. Helaas gebeurt dat steeds vaker. Daarnaast komen projecten niet goed genoeg van de grond. De Inhoud en het persoonlijk contact zijn belangrijk voor me. Maar ik ben vaak theoretisch in plaats van praktisch ingesteld, denk ik. Zit ik wel op mijn plek?"
Veel mensen gaan jaarlijks enthousiast met goede voornemens aan de slag aan het begin van het nieuwe jaar. Anderen doen dat niet en dragen uit daar niet in te geloven. Allereerst twijfelen ze aan de zinnigheid om je massaal op de gezondheidstoer te storten op een relatief toevallig gekozen datum: waarom per se vanaf 1 januari? Als je wat aan je gezondheid wilt doen kan dat toch elke dag?
"Niet zo heel lang geleden functioneerde ik goed als manager. Recent kreeg ik echter te horen dat ik een kortetermijnvisie toon en er meer aandacht voor de lange termijn nodig is. Wat daar echt mee bedoeld wordt is mij onduidelijk. We verzetten veel werk en we kampen geregeld met pieken en dalen en daar is geen erkenning voor. De doelen die gesteld worden halen we. En ik verbaas me dat ik moet denken aan de lange termijnvisie en niet de directie. Hoe pak ik dit aan?"
In het bedrijfsleven is het trending om te focussen op de sterktes van medewerkers. We kijken dus vooral naar wat iemand goed kan en waar zijn kwaliteiten liggen. Waar een medewerker niet goed in is, daar zal waarschijnlijk ook diens affiniteit niet liggen. Dus daar nog veel tijd en energie in steken, levert weinig op, is het idee. Toch is die mindset niet per se correct, betoogt Frank van Marwijk.
"Mijn samenwerking met een collega blijkt minder professioneel, integer en authentiek te zijn dan voorgesteld. Afspraken worden te vaak gewijzigd en dat belemmert de voortgang van mijn afdeling met alle gevolgen van dien. Deze collega werkt strategisch met veel flair en blijkt achteraf te veel gericht te zijn op zijn eigen belang en behoefte. Ik ben heel lang toegeeflijk en aanpassend geweest, met ook afspraken daarover, maar dat heeft niet mogen baten. Hij kan niet tegen feedback, waardoor de communicatie is gestopt. Wat te doen?"
Ook weleens moeite om aan iets te beginnen? Kun je jezelf er niet toe zetten? Terwijl je toch uit ervaring weet dat het achteraf meestal wel meevalt? En dat het vaak plezierig is om het maar achter de rug te hebben? Uitstelgedrag… Lees wat erachter kan zitten en doe er wat aan.
"Op de afdeling is de samenwerking met een specialist steeds meer verslechterd. Het brengt veel kosten met zich meebrengt in de vorm van verzuim en gesprekken met diverse partijen. Dat gaat ten koste van het resultaat en er is ook reputatieschade, ook voor mij zelf. Ik vraag me af hoe het verder uitwerkt en ik wil de schade beperken. We zijn al een hele tijd erg druk en de communicatie onderling is verdedigend en ineffectief. Hoe beperk ik de schade?"
Veel managers vinden het hanteren van ongeschreven regels maar lastig en zoeken naar manieren om daar beter mee om te gaan. De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor werd beschreven in een recent artikel op MT.nl: Waarom ongeschreven regels juist wél opgeschreven moeten worden. Dat vindt Frank van Marwijk geen goed idee, want ongeschreven regels hebben een belangrijke functie, betoogt hij.
Het apparaat waarop je dit artikel leest is zeer waarschijnlijk in staat tot MultiTasking. Dat wil zeggen dat het in staat is tot het uitvoeren van meerdere taken (programma-opdrachten) tegelijkertijd. Sinds dit mogelijk werd, omarmden wij het in onze eigen werkwijze ook als vanzelfsprekend. We doen inmiddels niet echt meer méé als we niet ook veel-dingen-tegelijkertijd-kunnen.
Uiteraard wilt u het liefst dat uw klanten tevreden zijn, maar als ze dat niet zijn dan kunt u dat beter van hen horen. Maar dat gebeurt lang niet altijd. Klachten worden vaak gedeeld met anderen, maar niet met u. Zorg daarom dat u meer klachten krijgt, stelt Frank van Marwijk.
"Bij vergaderingen of bijeenkomsten heeft iedereen het over andere dingen dan de inhoud. Het gaat er heel tactisch aan toe. Er heerst een competitieve houding die mijns inziens niet de juiste uitkomsten biedt voor de afdeling, wel voor hun carrières. En daar doe ik niet aan mee en ik voel me niet gelijkgestemd met de rest. Ik vraag me af of ik wel bij zo’n team moet blijven in mijn senior rol?"
Als professioneel trainer mag ik regelmatig helpen om de onderlinge communicatie in een team naar een hoger niveau te tillen. Behalve die interventie waarderen ze vaak ook dat ze eindelijk weer eens iets in gezamenlijkheid mogen doen. Ja, zo gaat dat kennelijk: binnen de meeste teams van zelfstandig werkende professionals vervreemden mensen uiteindelijk zo ongeveer van elkaar.
"Om ons heen zien we veel veranderingen en innovaties. Concullega bedrijven zijn er maar druk mee. Wij erkennen dat de markt vraagt om verandering, maar mijn twijfels nemen ook toe als ik de hectiek zie. Dat we ook moeten vernieuwen zit er wel aan te komen. Wij weten echter niet eens of de richtingen die er al volop zijn, wel onze richting moet zijn. Hoe pak ik het aan?"