Besluiten in een vergadering worden vaak genomen onder invloed van wat de meerderheid aan tafel ervan vindt. Toch hoeft de mening van de meerheid lang niet altijd de beste uitkomst te geven. Wat kunt u doen als u tot de minderheid behoort? Hoe krijgt u de meerderheid aan uw kant?
"Ik heb tot twee keer meegemaakt dat medewerkers in een functioneringsgesprek om een gratificatie vroegen omdat ze iets extra's hadden gedaan. Ik geef in de regel wel gratificaties, maar dan moet daar wel een substantiële prestatie tegenover staan. Dat is hier niet het geval. Eigenlijk vind ik dat enige flexibiliteit (zoals het doen van ander werk dan gewoonlijk) bij de normale taakopvatting zou moeten horen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"
De ene vindt het fantastisch en de ander haalt nonchalant zijn schouders op. Sociale media: nou en? Sociale media zijn een hype. Evenals een paar jaar geleden 'word-to-mouth-marketing' en een paar jaar daarvoor e-mail marketing. Er is niemand die een overtuigend antwoord kan geven op de vraag: sociale media wat heb je er zakelijk aan? Michel Hoetmer doet een poging om wat zaken op een rijtje te zetten.
"In onze organisatie is een grote reorganisatie gaande waarbij enkele units worden samengevoegd. Er wordt flink bezuinigd en er zullen behoorlijk wat ontslagen vallen. Ik weet dat enkele professionals uit mijn eigen team waarschijnlijk ook moeten vertrekken. Juist hen wil ik niet kwijt. Hoe kan ik ze binnen het bedrijf en binnen de afdeling houden?"
"In onze organisatie is medewerker al tien jaar in dienst. Eigenlijk heeft ze al die tien jaar niet goed gefunctioneerd. Ze maakt dagelijks tientallen fouten en weigert een opleiding te volgen, omdat ze zelf vindt dat het wel redelijk gaat. Ze heeft dagelijks uitleg en toezicht nodig. Kunnen wij haar, zonder consequenties, vragen om een andere baan te zoeken?"
De gemiddelde manager lijdt aan een ergerlijke vorm van zelfoverschatting die zich zelfs door een pittige 360 graden feedback niet laat corrigeren. Niet alleen managers, maar iedereen lijdt aan dit euvel. De oorzaak: onze hersenen, zo betoogt Michel Hoetmer.
"In de organisatie waar ik leiding geef aan een afdeling, loopt een jonge controller rond die voor de financiële afdeling kritische vragen over de business stelt. Daar is niks mis mee, maar de wijze waarop hij communiceert stoort me. In zijn e-mails waarin hij het halve management cc't schrijft op erg beschuldigende en stellige toon. Ik heb het vermoeden dat hij je kan maken of breken bij het hoger management. Ik heb hem gezegd dat zijn communicatiestijl irritatie bij mij oproept, maar hij zegt dat hij er niet is om vrienden te maken. Wat te doen?"
"Ik vermoed dat mijn meest deskundige medewerker naar een andere baan zoekt. Mijn afdeling heeft het afgelopen jaar zwaar gehad. Er heerste onduidelijkheid over de werkgelegenheid, maar ik had te weinig tijd voor overleg en people management. Nu breken betere tijden aan. Ik wil juist deze deskundige medewerker niet kwijt. Hoe zorg ik dat hij blijft?"
Het is goed gebruik in verkooporganisaties om cijfertjes te verzamelen. Helaas gaan veel organisaties gaan niet verder dan het berekenen van de omzetten. Dat is weliswaar een belangrijk gegeven voor het vaststellen van de targets, maar heeft u hiermee voldoende informatie om de effectiviteit van uw verkoopapparaat te meten? Hieronder vindt u een aantal belangrijke kengetallen waarmee u de effectiviteit van uw verkoopapparaat bepaalt.
"Een collega-manager uit ons MT heeft erg moeite om zijn medewerkers een compliment te maken. Ik zie dat zijn medewerkers zich uit de naad werken en goede resultaten, maar hij legt alleen de nadruk op wat niet goed gaat. Ik merk dat het ten koste gaat van de motivatie op zijn afdeling. Ik wil hem er graag op aanspreken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?"
Soms is het beter om een boodschap te verduidelijken met behulp van vergelijkingen en metaforen. Beeldspraak kan bijdragen aan beter begrip van de boodschap of het onderwerp soms wat luchtiger maken. Toch kunt u ook verstrikt raken in de metaforen die u gebruikt., zo waarschuwt Frank van Marwijk.
"Op mijn werk merk ik dat ik niet gewenst ben. Collega's uit alle lagen gaan bijvoorbeeld regelmatig langs de locatiemanager om 'ja' te krijgen als ik 'nee' heb gezegd. Er wordt over mij geklaagd, maar de mensen komen niet naar mij toe. Alle opdrachten en veranderingen die ik initieer doe ik in opdracht van de directie. Ik ben al zeven jaar en werk hier sinds kort. Kun je mij vertellen wat er mis is in dit plaatje?"
Menig verkoper begint enthousiast aan zijn nieuwe baan. Aanvankelijk is alles rozengeur en maneschijn, maar als de resultaten tegenvallen is de lol er snel af. Wat is de reden waarom zoveel verkopers niet kunnen verkopen? Betere vraag: wat kunt u er aan doen, zo vraagt Michel Hoetmer zich af.
"De veranderingen in ons bedrijf volgen zich snel op. Als implementatiemanager is het continue zoeken naar de balans. Ik geef zelf de voorkeur aan het model van Kotter, Maar weet niet of wij die in deze tijd, met zoveel interne veranderingen moet blijven volgen. Kun jij ons adviseren?"