zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe stimuleer ik projectmedewerkers om kennis te delen?

Door: Asha Kalijan

"Als projectmanager heb ik te maken met teamleden uit verschillende afdelingen. De teamleden werken autonoom, maar ik merk veel behoefte op om te socialiseren. Van mij hoeft dat niet. Ik wil wel toename van motivatie en het gericht delen van kennis stimuleren. Hoe kan ik dat sturen?"

 Lees verder...   3 reacties

Twaalf instinkers bij salarisonderhandelingen

Door: Fred Akkerma

Salarisonderhandelingen zijn altijd spannend. Natuurlijk wilt u het hoogst bereikbare. Maar tegenover u zit iemand die misschien wel dagelijks dit soort besprekingen voert. En u hooguit eens in de paar jaar. Brisk Magazine verzamelde de vragen die P&O'ers op u afvuren, waardoor u zich bescheiden gaat opstellen. Niet doen! Lees en wees voorbereid op deze twaalf valkuilen.

 Lees verder...   27 reacties

Hoe kan ik het beoordelingsgesprek beter organiseren?

Door: Asha Kalijan

"Sinds enige tijd voeren we als teamleiders functionerings- en beoordelingsgesprekken met onze projectmedewerkers. Vroeger deed de directeur dat zelf. Er is echter geen structuur en elke teamleider vult deze gesprekken op eigen wijze in. Er ligt alleen lijst met relevante competenties per functie. Nu we moeten gaan beoordelen hebben we van de hr-manager alleen maar de mededeling gehad dat we kritisch opbouwende en positieve feedback moeten geven. Wat moet ik hier nu mee?"

 Lees verder...   6 reacties

Een kritische kijk op kritiek

Door: Frank van Marwijk

Als managers kritiek geven, doen ze dat meestal met de beste bedoelingen. Toch blijkt kritiek niet altijd zo effectief als verondersteld. Mensen hebben van nature weerstand tegen directe kritiek, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   6 reacties

Hoe kan ik mijn waardering tonen tijdens de kerstborrel?

Door: Asha Kalijan

"We hebben als bedrijf een moeilijk jaar achter de rug, met veel bezuinigingen. Ik wil iets speciaals doen na de beoordelingsrondes. Er is geen ruimte voor promotie of grote salarisverhogingen. Ik zou mijn waardering voor de inspanning van de medewerkers toch tot uiting willen brengen bij de kerstborrel. Hoe doe ik dat?"

 Lees verder...   1 reactie

Dertien manieren om kritiek in ontvangst te nemen

Door: Frank van Marwijk

Hoe goed u uw werk naar uw eigen idee ook doet, anderen kunnen daar verschillend over denken. Uw werk kan door de één gewaardeerd en door de ander bekritiseerd worden. Kritiek krijgen is niet erg leuk, maar vaak onvermijdelijk. Wat betekent kritiek krijgen voor u? Hoe neemt u kritiek in ontvangst en hoe gaat u er mee om?

 Lees verder...   21 reacties

Hoe introduceer ik mijzelf als nieuwe manager?

Door: Asha Kalijan

"Ik start binnenkort als beginnende leidinggevende binnen een non-for-profit instelling. Ik ga dan onder meer een team administratie en een groep uitvoerende medewerkers aansturen. Mijn vraag is hoe ik me het beste bij deze mensen als leidnggevende kan introduceren. Wat zijn de do's en de don'ts?"

 Lees verder...   3 reacties
 

Omgaan met 'onoplosbare' problemen

Door: Frank van Marwijk

In het leven en op het werk hebt u altijd te maken met aspecten die elkaars tegengestelde zijn. Vóór en tegen, links en rechts, man en vrouw, rationeel en emotioneel, binnendienst en buitendienst. En: probleem en oplossing. Soms is er echter geen goede oplossing voor een probleem. Een andere benadering van problemen kan dan uitkomst bieden, schrijft Frank van Marwijk.

 Lees verder...   6 reacties

Hoe om te gaan met een niet-authentieke, onbetrouwbare directeur?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben manager en heb te maken met een directeur die wat mij betreft dubbele signalen geeft. Aan de ene kant doet hij alsof hij een persoonlijke relatie belangrijk vind, doet leuk en probeert populair te zijn. Aan de andere kant is hij rechtlijnig, autoritair en onsympathiek in het geven van zakelijke feedback. Ik vind hem daardoor onbetrouwbaar en dat verpest voor mij de werksfeer. Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   6 reacties

Wat te doen aan twee altijd kibbelende medewerkers?

Door: Asha Kalijan

"Binnen mijn team heb ik problemen met twee medewerkers. Die hebben onderling vaak woordenwisselingen. Ze zijn allebei deskundig, maar hebben hele andere ideeën over de manier van werken. De één werkt al vijftien jaar bij het bedrijf en de ander net een jaar. Ik weet niet wat ik kan doen, want het lijkt wel of ze niet tot elkaar kunnen komen?"

 Lees verder...   6 reacties

Gaat u staan of zitten?

Door: Frank van Marwijk

Op veel werkplekken zitten managers de hele dag. Ze verlaten hun (zit)plek in hun kamer om vervolgens een uur te zitten in een vergaderruimte. De suggestie van Frank van Marwijk: ga eens wat vaker staan! Het is verfrisssend, ook nog gezond en het kan u flink wat geld besparen.

 Lees verder...   1 reactie

Hoe zorg ik dat ik meer macht krijg?

Door: Asha Kalijan

"Ik heb een medewerker op de afdeling die al wat langer werkt binnen het bedrijf. Hij heeft invloed op collega's, vooral als het nieuwe zaken betreft. Hij heeft geen formele verantwoordelijkheid, maar mensen doen vaak wat hij zegt. Dat torpedeert soms mijn gezag. Hoe zorg ik dat ik meer macht krijg?"

 Lees verder...   7 reacties

Youp wijst de weg: klachtenbehandeling 3. 0

Door: Michel Hoetmer

Youp van ’t Hek heeft de hele Nederlandse zakenwereld op stelten gezet. De aanmoedigingen vliegen over mijn beeldscherm 'Youp zet hem op!' De eerste positieve resultaten worden ook al gemeld: 'Nu werd ik wel snel geholpen! Bedankt Youp.' Youp heeft een complete metamorfose ondergaan, van genadeloze criticaster van kleinburgerlijk Nederland tot de Robin Hood van...? Hetzelfde kleinburgerlijke Nederland.

 Lees verder...   15 reacties

Moet ik voor alles wat goed gaat een compliment geven?

Door: Asha Kalijan

"Wij hebben onlangs functioneringsgesprekken gevoerd. Ik kreeg van enkele medewerkers te horen dat ze nooit horen dat ze iets goed doen. Ik wil het signaal serieus nemen, maar ik vind het eigenlijk onzin om voor alles wat goed gaat complimentjes te geven. Medewerkers zijn aangenomen om goed te presteren, daar worden ze voor betaald. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   10 reacties

< vorige 58 59 60 61 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10