zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een nieuwe kijk op een gezonde levensstijl

Door: Frank van Marwijk

Mag u als manager een medewerker aanspreken op zijn ongezonde levenstijl? Als u het subtiel en informeel doet, kan het waarschijnlijk wel. Zeker als u uw medewerker vertelt dat hij voortaan wel een wat langere lunchpauze mag nemen, vindt u waarschijnlijk een gewillig oor. En dat is precies wat Frank van Marwijk betoogt!

 Lees verder...   9 reacties

Een nieuw systeem zorgt voor chaos. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"We werken sinds kort met een nieuw systeem, dat veel wijzigingen met zich meebrengt op diverse gebieden. Processen, samenwerking en functies zijn veranderd. We zitten midden in het proces en het gaat er nogal chaotisch aan toe. Er zijn nieuwe kennis en vaardigheden nodig, mensen moeten leren werken met het systeem en anders samenwerken. Hoe hou ik het in de hand?"

 Lees verder...   1 reactie

Het Nieuwe Werken: zegen of vloek?

Door: Michel Hoetmer

Over 'Het Nieuwe Werken' is de laatste tijd veel te doen. De nieuwe werker hoeft niet meer elke dag op kantoor te verschijnen. Hij kan werken waar hij maar wil, zoals: thuis, in de trein of op het strand. Prachtig toch, meer vrijheid willen we toch allemaal? Michel Hoetmer onderzoekt of er toch niet een paar addertjes onder het gras zitten.

 Lees verder...   12 reacties

Onze medewerkers willen meer begeleiding. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Zowel uit een extern onderzoek als een intern gehouden medewerkerstevredenheidsonderzoek is gebleken dat onze medewerkers vinden dat ze te weinig begeleiding krijgen. In ons MT bestaat echter de indruk dat we als management veel tijd besteden aan informeel contact en overleg. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?"

 Lees verder...   6 reacties

Komt uw kritiek wel aan?

Door: Frank van Marwijk

Als u kritiek geeft, hoeft u er niet op te rekenen dat medewerkers die altijd meteen in dankbaarheid ontvangen. Soms ontkennen medewerkers de feiten waar u hen van beticht. Vaak komen ze met rationele verklaringen over de situatie in plaats van hun eigen aandeel. Soms verwijten ze collega’s, andere disciplines of de organisatie wat er mis is gegaan. Frank van Marwijk beschrijft wat u kunt doen om te zorgen dat uw kritiek ook daadwerkelijk het gewenste effect heeft.

 Lees verder...   5 reacties

Hoe houd ik een ontslagen medewerker nog gemotiveerd?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben sinds kort manager van een afdeling van tien medewerkers. Voor mijn komst is besloten om het contract van één collega niet te verlengen. Deze is nu erg ongemotiveerd en behoorlijk negatief in zijn communicatie. Wat kan ik doen om hem op te peppen zodat hij over een maand met een prettiger gevoel weggaat dan hij nu rondloopt?"

 Lees verder...   6 reacties

De strategie van uw organisatie in vijf stappen

Door: Jeroen van der Vlugt

Er zijn veel misverstanden over strategievorming. Veel mensen denken bijvoorbeeld aan grote en meeslepende trajecten. Soms met ondersteuning van externe adviesbureaus en in andere situaties weer met betrokkenheid van grote groepen medewerkers. Dat is allemaal niet nodig, betoogt Jeroen van der Vlugt. Hou het simpel, is zijn belangrijkste advies. Een simpel strategievormingsproces bestaat uit een aantal stappen, die logisch met elkaar samenhangen.

 Lees verder...   28 reacties
 

Een medewerker is door zijn proeftijd geglipt. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"We zijn ontevreden over een pas aangestelde medewerker en hadden het liefst zijn contract hebben opgezegd binnen de proeftijd, maar daar zijn we nu te laat mee. Ik weet niet of het verstandig is deze medewerker te behouden, maar we willen in ieder geval met hem in gesprek om duidelijk te maken dat we bedenkingen hebben. Hoe kan ik dat het beste aanpakken."

 Lees verder...   4 reacties

Wat doet u als alles misgaat?

Door: Frank van Marwijk

De rampen die Japan de afgelopen weken troffen zijn schokkend: aardbevingen, een tsunami en een potentiële nucleaire ramp. Alles wat mis kon gaan ging mis en alles wat tegen kon zitten zat ook tegen. Hoe gaan de Japanners om met deze rampspoed. En: Hoe zou u reageren als u werd getroffen door een catastrofe van deze grootte? Wat doet u als u alles kwijt bent wat u lief hebt en u alleen nog wordt omringd door de gevolgen van destructie?

 Lees verder...   8 reacties

Ben ik wel geschikt als operationeel manager?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben werkzaam als operationeel manager. Hoewel ik het werk aanvankeklijk leuk vond, raak ik steeds meer gedemotiveerd. Het is veel, breed, de werkprocessen verlopen chaotisch en ik maak lange dagen. Daarbij vind ik dat er onvoldoende erkenning is voor wat ik doe. Wat kun je mij adviseren?"

 Lees verder...   5 reacties

Veranderd takenpakket levert problemen op. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"De werkzaamheden van enkele medewerkers zijn een tijd geleden veranderd. Er zijn taken bijgekomen en andere taken zijn vervallen of overgenomen door andere afdelingen. We werken nu twee maanden op basis van het veranderde takenpakket, maar dat verloopt niet soepel. Welke stappen kan ik zetten om het functioneren te verbeteren?"

 Lees verder...   Reageer

Mag ik uw aandacht!?

Door: Frank van Marwijk

Uit verschillende studies blijkt dat wanneer mensen hun attentie ergens sterk op richten, ze tegelijkertijd nauwelijks aandacht (kunnen) geven aan andere informatie die hun wordt aangeboden. Ontdek hoe uw aandacht wordt gewekt of hoe u juist afgeleid raakt. Frank van Marwijk beschrijft het.

 Lees verder...   3 reacties

Wat te doen met iemand die niet goed kan samenwerken?

Door: Asha Kalijan

"Op mijn afdeling werkt één persoon, die niet goed kan samenwerken. Dit is al heel lang bekend, maar geen van mijn voorgangers heeft er echt actie op genomen. Er wordt wel veel over geklaagd door het managementteam en nu is het moment daar dat ze hem eruit willen werken. Mij is gevraagd schriftelijk bewijs te leveren voor het feit dat hij niet kan samenwerken. Ik vind dat niet redelijk en wil liever een oplossing zoeken, maar dat wordt me door mijn collega-managers weer kwalijk genomen. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   5 reacties

Hoe krijg ik veranderingen doorgevoerd in een familiebedrijf?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben aangesteld als verandermanager bij een familiebedrijf. Er moet meer structuur komen en het beleid moet of diverse terreinen veranderen (zoals urenregistratie en productiviteitsverhoging). In mijn werk ondervind ik echter veel weerstand onder de collega's die het vroeger voor het zeggen hadden (toen de vader van de huidige directeur het nog voor het zeggen had). De directeur is het op zich wel met mij eens, maar is tegelijkertijd bang om de confrontatie aan te gaan. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   5 reacties

< vorige 56 57 58 59 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10