Leidinggeven en management zijn onderwerpen met een hoog stuurlui-gehalte. In de veilige omgeving van kantine, kroeg of studeerkamer weet iedereen hoe het beter kan. Is er een 'beste' manier? Wat zeggen de goeroes? Waar gaan die modellen over? Wie heeft ze bedacht en wat heeft u er aan in de praktijk? Vijf namen die u écht moet kennen.
"Ik onderzoek of ons bedrijf extra beleid moet invoeren op het gebied van nazorg.Dit is nodig om medewerkers professioneler en eenduidiger te laten werken. Er zijn al veel regels en richtlijnen en ik vraag me af of meer beleids wel de oplossing is. Hoe kijk jij hier tegen aan?"
De teruglopende beroepsbevolking en de toename van het aantal 65-plussers maken langer doorwerken noodzakelijk. Straks zijn er dus meer ouderen aan het werk. Maar wat betekent dat in de praktijk? Wat kunnen oudere werknemers voor u betekenen? Misschien wel meer dan u denkt. Oudere werknemers hebben bijvoorbeeld een 'stabielere database'.
"We hebben een (kwalitatief) onderzoek gedaan naar de mening van ons personeel over werktevredenheid en -omstandigheden, omdat een aantal aspecten in de dienstverlening te wensen over laat. Op basis van het onderzoek gaan we wat interventies invoeren, gericht op verbetering van de kwaliteit van het werk en de efficiency. Maar hoe zetten we de interventies op?"
"Mijn medewerkers lijken alles goed te vinden. Ze zijn vrij volgzaam. Dat wil ik veranderen. Ik wil vooral wat meer initiatief en motivatie zien. Het zal helpen als ze wat verantwoordelijker worden, maar het zou ook goed zijn om hun ambities boven tafel te krijgen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?"
"De werkzaamheden van mijn afdeling zijn sterk toegenomen. Ik heb extra medewerkers aangenomen, en dat helpt, maar mijn werkdruk lijkt niet afgenomen. Ik ben zelfs meer tijd kwijt aan het aansturen van die medewerkers. Ook de organisatie van mijn werk heb ik niet altijd in de hand. Hoe pak ik deze situatie aan?"
Als u iets gedaan wilt krijgen, moet u zichtbaar zijn. Wilt u als manager succesvol medewerkers aansturen en carrière maken, dan moet u aan profileren doen. Zelfkennis en authenticiteit zijn daarbij belangrijke elementen. Asha Kalijan beschrijft in de Checklist Jezelf profileren hoe u dat kunt doen.
"Ik ben net begonnen als manager en ik ben nog bezig om mijn rol goed te plaatsen. Ik geef aan twaalf mensen leiding en ik merk dat ik niet altijd de juiste verhouding te pakken heb tussen inhoud en vorm. Waar kan ik het beste prioriteit aan geven?"
"Ik ben commercieel manager in het familiebedrijf van mijn ouders. Het is de bedoeling dat ik het bedrijf overneem. Er is geen strategie en ook de processen staan niet beschreven en lopen daardoor niet efficiënt. Ik wil graag een toekomststrategie voor het bedrijf vaststellen en hiervoor bijvoorbeeld een adviseur inhuren. Mijn ouders zijn echter conservatief en vinden zo'n adviseur maar onzin en veel te duur. Wat te doen?"
Het is lastig om relevante ontwikkelingen te vertalen naar de invloed daarvan op het managen en functioneren van organisaties. Toch is deze stap essentieel voor de manager van de toekomst. Hoogleraar Management Doede Keuning zet de belangrijkste trends op een rijtje.
"Ik geef leiding aan een aantal afdelingen in een bedrijf. Door een reorganisatie komen een broer n zus op dezelfde afdeling te werken. Van hen weet ik dat ze in de privésfeer grote problemen met elkaar hebben. Ze voeren zelfs rechtszaken tegen elkaar. Ik vermoed dat dit ook grote problemen gaat geven op de werkvloer. Ik wil dit daarom niet op zijn beloop laten. Wat kan ik doen?"
"Onze medewerkers presteren al een tijd niet naar tevredenheid. We hebben besloten daar wat aan te doen, maar we verschillen als MT over het startpunt. Beginnen we met functioneringsgesprekken, doen we iets aan motivatie of moeten we het anders aanpakken?"
Een veel gehoorde noodkreet van managers is dat het niet lukt om hun organisatie in beweging te krijgen. Er zijn veel plannen en ideeën maar uiteindelijk blijven die steken in de leemlagen binnen de organisatie. Hoe kunt u als manager zorgen dat u wel succesvol bent? Vijf belangrijke stappen in het realiseren van organisatieveranderingen. En het goede nieuws is: het begint bij u zelf!
"Onze business unit maakt veel winst, meer dan andere onderdelen van de organisatie. Maar de medewerkers merken daar weinig van, omdat het beloningsbeleid van is gebaseerd op de gemiddelde resultaten van de hele organisatie. Ik zou liever mijn mensen een mooie bonus geven, temeer omdat het hoger management wel extra beloond wordt. Wat kan ik doen?"