zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Bent u nog tevreden met uw werk?

Door: Frank van Marwijk

Toen u solliciteerde voor de managementfunctie die u op dit moment bekleedt, had u bepaalde verwachtingen over de inhoud van uw werk. Dit was écht iets voor u! U ging enthousiast en gemotiveerd aan de slag. Ervaart u nog evenveel werkvreugde als toen u ooit als manager begon?

 Lees verder...   2 reacties

Ik lig overhoop met mijn collega. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben manager in een zorgcentrum. De afdeling wordt aangestuurd door mijzelf een een collega. De collega gaat over de personele zaken en ik over alles wat met de bewoners te maken heeft. Onze samenwerking staat erg onder druk. Ze kritiseert mij voortdurend en kleineert mij waar medewerkers bij zijn. De werksfeer is slecht en steeds meer collega's vertrekken. Extern onderzoek onderschrijft mijn mening, maar de directeur doet daar niks mee. Wat te doen?"

 Lees verder...   1 reactie

Zes lessen in mensen motiveren

Door: Fred Akkerma

Hoe motiveert u uw medewerkers? Les één: wéét wat hen beweegt. Maar zelfs in dat geval hebt u soms te maken met tegendraads gedrag. Reden voor een gerichte aanpak van weerspannige types. In dit artikel worden zes verschillende groepsrollen op een rijtje gezet. Elke groepsrol vraagt om een andere motivatie-aanpak.

 Lees verder...   44 reacties

Hoe kom ik van mijn uitstelgedrag af?

Door: Asha Kalijan

"Ik functioneer redelijk goed als manager, is mijn indruk. Wel krijg ik veel de opmerking dat ik zaken tot het einde uitstel. Ik presteer namelijk het beste als er tijdsdruk op staat. Dit gedrag past bij mij, maar werkt niet altijd voor anderen. Wat kan ik hier aan doen?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe reageert u bij emotionele opwinding?

Door: Frank van Marwijk

Managers moeten soms beslissingen nemen die hen door niemand in dank worden afgenomen. Met alle veranderingen wordt de sfeer er dan niet beter op. En probeer bij dat alles uw geduld maar eens te bewaren. Kunt u dat nog wel of wordt uw beleid op dit moment vooral bepaald door toenemende angst, woede en frustratie?

 Lees verder...   2 reacties

Hoe motiveer ik mijn voormalige collega's?

Door: Asha Kalijan

"Onlangs ben ik gepromoveerd tot teamleider van een team, waarvan ik voorheen zelf één van de collega's was. Hoe krijg ik mijn medewerkers zover dat ze mijn opdrachten snel en efficiënt uitvoeren?"

 Lees verder...   2 reacties

Wat te doen met een besluiteloze medewerker?

Door: Asha Kalijan

"Binnenkort moet ik een gesprek voeren met een medewerker over delegeren. Hij weet welke taken hij moet verrichten, maar hij is nog erg besluiteloos. Met deze medewerker heb ik al diverse gesprekken gevoerd en in de gesprekken speelt hij het vaak op emoties. Daar wil ik effectiever mee omgaan en ik wil het aantal gesprekken beperken. Hoe doe ik dat?"

 Lees verder...   5 reacties
 

Het effect van uw emoties op lange termijn

Door: Frank van Marwijk

'Doe eens normaal man!’. ‘Doe eens normaal man? Doe lekker zelf normaal!’. Zo klonk het donderdag in de Tweede Kamer. Nederland reageerde verbijsterd op de emotioneel geladen volkstaal tussen gedoogpartner Geert Wilders en premier Rutte. Deze emotionele tweestrijd zal niet snel worden vergeten en kan gevolgen hebben op lange termijn, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   3 reacties

De general manager is zichzelf niet. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Sinds kort merk ik verschil op in het gedrag van de general manager tijdens het managementoverleg. Zij is niet meer gefocust en zeker niet scherp en doet momenteel alles op de automatische piloot. Tijdens de laatste twee bijeenkomsten pakte ze de vraagstukken waarmee ik kwam niet helder op. Een collega heeft dat gevoel ook. Ook de groepdynamiek is veranderd. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   2 reacties

Cruciale gesprekken voeren in tien stappen

Door: Coert Visser

Uw belangrijkste klant dreigt over te stappen naar de concurrent en u moet hem overhalen. Een medewerker uit uw team verpest de sfeer en u moet zijn gedrag corrigeren. U vindt dat uw baas zich teveel met uw zaken bemoeit en wilt daarin verandering bereiken. Iedere manager heeft van tijd tot tijd te maken met gesprekken waar veel van afhangt. Coert Visser beschrijft hoe u deze gesprekken tot een succes kunt maken.

 Lees verder...   7 reacties

Hoe laten we drie regiokantoren beter samenwerken?

Door: Asha Kalijan

"Ons bedrijf werkt met drie regiokantoren verspreid over het land. Ik ben verantwoordelijk voor één van die regio's. De werkwijze per regio verschilt sterk. Door beter samen te werken, denk ik dat we daar allemaal van zouden profiteren. Ik weet alleen niet hoe ik een start maak daarmee, zonder dat ik al het werk naar me toetrek. Heb jij tips?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe krijgen we weer meer gevoel met de markt?

Door: Asha Kalijan

"Ons bedrijf (middelgroot MKB-bedrijf) is gestaag gegroeid. We hebben best last van de economische perikelen, maar dankzij een goede basis en een trouwe klantenkring mogen we niet klagen. Wel moeten we anticiperen op de bedrijfsontwikkeling, maar het gevoel met de markt is wat zoek. Wat is verstandig?"

 Lees verder...   1 reactie

Onuitgesproken verwachtingen: het psychologisch contract

Door: Frank van Marwijk

Zonder dat u het weet heeft u een psychologisch contract met uw medewerkers. Dat zijn ongeschreven en onuitgesproken verwachtingen over en weer. Bijvoorbeeld over werksfeer, het nemen van verantwoordelijkheid, inzet en loyaliteit. Als er in een organisatie grote veranderingen moeten worden ingevoerd, kunnen medewerkers dat opvatten als psychologische contractbreuk. Frank van Marwijk beschrijft hoe u om kunt gaan met dit fenomeen.

 Lees verder...   3 reacties

Hoe bereid ik me voor op een hogere managementfunctie?

Door: Asha Kalijan

"Binnen een jaar zal ik doorgroeien naar een hoger managementfunctie. Het werk zal meer verantwoordelijkheid met zich meebrengen met betrekking tot het organisatiebeleid. De volgende stap wil ik zo goed mogelijk nemen. Waar moet ik rekening mee houden?"

 Lees verder...   2 reacties

< vorige 53 54 55 56 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10