Wat is voor u belangrijk in uw carrière? Wat is zo centraal in uw werk dat u het nooit zou opgeven, zelfs niet als u daarvoor een moeilijke keuze zou moeten maken? Als u eenmaal weet wat uw zogenaamde loopbaananker is, kunt u hiermee rekening houden mocht u -al dan niet gedwongen- op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.
"Ik heb het artikel over cv-fraude gelezen. We hebben in het verleden twee leidinggevenden binnengehaald die zich daar ook aan schuldig hebben gemaakt blijkt achteraf. Dat heeft mijns inziens invloed op onze bedrijfscultuur gehad. Ik heb nu twee vacatures en wil nu zeker zijn dat ik betrouwbare mensen binnenhaal die de bedrijfscultuur helpen versterken. Heb je tips?"
"We hebben besloten geen kerstpakketten en relatiegeschenken te geven dit jaar in verband met bezuinigingen, maar daar wordt negatief op gereageerd. We moeten op de kleintjes letten en ik wil ook een signaal afgeven dat een kerstpakket en alle extraatjes niet vanzelfsprekend zijn. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"
U krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken! Dit is een veel gehoorde uitspraak, die je, als je hem letterlijk neemt, nooit kunt ontkennen. Natuurlijk is er maar één keer waarop je een eerste indruk maakt! Belangrijker is het te kijken naar de impact van die eerste indruk. Is het werkelijk waar dat uw eerste ontmoeting met een persoon allesbepalend is voor de beeldvorming die u bij die ander achterlaat?
"De laatste halfjaar heb ik al twee keer met valse CV’s te maken gehad. Het zijn geen kleine leugens, maar wat mij betreft regelrechte fraude. De laatste keer loog iemand over het feit dat hij een economiestudie had afgerond. Tijdens het gesprek, ontbrak elke aanwijzing van academische vorming en vakkennis. Ik doorzie leugens vaak wel, maar hoe ga ik om met diploma- en cv-fraude?"
In assertiviteitstrainingen staat vaak het nee leren zeggen centraal. Een zelfbewuste persoon die opkomt voor zichzelf pikt niet zomaar alles, is het idee. U komt sterk over door nee te zeggen, want dan laat u weten waar u voor staat. U kunt er duidelijk uw grenzen mee aangeven. Toch is nee zeggen minder effectief dan verondersteld. Integendeel, betoogt Frank van Marwijk: Bewust ja zeggen is zeer assertief!
"Er staan ons grote veranderingen te wachten in onze organisatie. Dit zorgt voor onzekerheid en verminderde motivatie bij mijn medewerkers. Ook wordt er veel onderling geroddeld. Ik moet erkennen dat ik daar zelf ook heb meegedaan. Maar nu is de maat vol en moet het roddelen stoppen, bijvoorbeeld door tweewekelijks de medewerkers hun zegje te laten doen in het werkoverleg. Heb je tips hoe ik dit aan moet pakken?"
"Ik ben teamleider in de thuiszorg. In mijn team zit een Ghanese vrouw die zich wat anders gedraagt dan we gewend zijn. Ze draagt bijvoorbeeld elke dag een andere pruik. Ze doet haar werk echter erg goed. Toch zijn haar collega's geneigd een cliënt blindelings te geloven als die een klacht heeft over haar. Ze krijgt van hen altijd het nadeel van de twijfel, vaak ten onrechte. Het lijkt wel een hetze. Hoe kan ik met dit probleem omgaan?"
Nieuwe klanten binnenhalen is één stap op weg naar meer winst. Een winstgevende klant behouden is de belangrijke tweede stap. Een tevreden klant is niet genoeg, zo blijkt uit onderzoek. Alleen zéér tevreden klanten zijn loyaal aan uw bedrijf. Michel Hoetmer presenteert zeven eenvoudige manieren om dat te bereiken.
"Dit jaar voer ik voor de tweede keer beoordelingsgesprekken met m’n medewerkers. Ik zie er tegen op en ik merk dat de medewerkers dat zelf ook doen. Ons bedrijf heeft een formele cultuur en de formalisatie is ver doorgevoerd. Daar kan ik niet direct wat aan doen, maar zijn er manieren om het beoordelingsgesprek leuker en functioneler te maken?"
"De medewerkers op mijn afdeling vertonen de laatste maanden ander gedrag. De harmonie onderling en de werksfeer is verstoord en het functioneren matig. Het enige wat ik kan bedenken als oorzaak is de aversie tegen de nieuwe vorm van werken die we bedrijfsbreed hebben ingevoerd. Dat we dat zouden doen was bekend. Hoe pak ik deze situatie vanuit de kern goed aan?"
Het voeren van het jaarlijks beoordelingsgesprek met medewerkers is voor bijna elke manager een hoofdpijndossier. Het is een typische taak, die nou eenmaal moet gebeuren. Toch hoeft het het niet al te moeilijk te zijn. Met deze handige checklist zet u het gesprek gestructureerd op en voorkomt u bekende valkuilen.
Hoe vaak heeft u een conflict of meningsverschil op uw werk? Het conflict, dat bestaat uit onopgeloste tegenstellingen, is de uitgangspositie van elke onderhandeling. Lees hier de vijf stijlen van conflicthantering en ontdek wat de voordelen zijn van elke stijl.
"Na een fusie en opsplitsing zijn de kaders van de richting waarop ons bedrijf naar toegaat nog wat onduidelijk. We zijn dan ook bezig met missie, visie en strategievorming. Dat valt niet mee en ik wil de volgende keer wat meer beslagen ten ijs komen. Heb je wat handvatten voor me? Ook zou ik willen weten hoe ik het begrip 'waarden' in dit geheel kan meenemen."