zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat is eerlijk?

Door: Frank van Marwijk

Wanneer is een beloning eerlijk? Als de 'postcodekanjer' in uw straat valt en u heeft als enige geen lot gekocht, zou u dat als oneerlijk beschouwen? Frank van Marwijk analyseert het begrip 'eerlijk'. Alvast een tip: vergelijk u zelf met anderen, die minder goed af zijn dan u.

 Lees verder...   2 reacties

Wat te doen met een totaal ongemotiveerd team?

Door: Asha Kalijan

"Ik geef leiding aan een team dat totaal ongemotiveerd is. Ik stop veel energie in mijn medewerkers en de dagelijkse aansturing, maar het is alsof ik aan een dood paard trek. Afspraken worden vergeten, er is geen initiatief, taken laten lang op zich wachten en de werksfeer is matig. Ik probeer betrokkenen te motiveren, maar dat gaat moeizaam. Hoe verander ik deze situatie?"

 Lees verder...   5 reacties

De zin en onzin van leiderschapstrajecten

Door: Simon van der Veer

Leiderschap is een belangrijk thema in veel organisaties. Als er een organisatieprobleem optreedt is er altijd wel een HR-adviseur te vinden die "leiderschap" op de agenda zet als mogelijke oplossing. Met als gevolg: leiderschapstrajecten, die gretig worden aangeboden door consultants en trainingsbureaus. De hei op. Workshops met paarden om de teugels te leren vieren,. Kooksessies om het teamproces een nieuwe smaak te geven et cetera. Maar wat is nu het nut van deze trajecten, vraagt Simon van der Veer zich af.

 Lees verder...   26 reacties

Hoe ga ik om met mensen die zich niet aan hun afspraken houden

Door: Asha Kalijan

"Als leidinggevende voel ik me soms een coach. Daar word ik wel eens onrustig van, want de investering in tijd is enorm. En ik zie onvoldoende resultaat. Respect hebben voor elkaar en je houden aan afspraken zouden heel vanzelfsprerkend moeten zijn, maar mijn medewerkers houden zich er vaak niet aan. Hoe ga ik daarmee om?"

 Lees verder...   2 reacties

Hoe verbeter ik de prestaties van mijn team?

Door: Asha Kalijan

"Mijn projectteam werkt niet effectief met elkaar. Dat merk ik aan de verslechterde prestaties, de sfeer en de samenwerking. Het team is nu acht maanden bij elkaar en de opdracht moet over enkele maanden afgerond zijn. Ik kan een volgende opdracht met het huidige team doen, maar als de teamontwikkeling blijft stagneren, dan moet ik het team ontbinden. Kan ik dit voorkomen?"

 Lees verder...   2 reacties

Zo overtuigt u anderen van uw standpunt

Door: Michel Hoetmer

Of u nu manager of verkoper bent, maakt weinig uit. U bent constant bezig anderen te overtuigen van uw ideeën en standpunten. Helaas is het regelmatig een weg met lastige horden en obstakels. Anderen overtuigen is moeilijk. Michel Hoetmer reikt een model aan, waarmee dat gemakkelijker wordt.

 Lees verder...   7 reacties

Zo stemt u uw leiderschapsstijl af op de situatie

Door: Frank van Marwijk

Een manager moet vaak meerdere leiderschapsstijlen naast elkaar beheersen. Soms is besluitvaardigheid nodig, soms een luisterend oor. Frank van Marwijk beschrijft hoe u uw leiderschapsstijl kunt aanpassen aan elke situatie, inclusief een handig stroomschema dat u helpt om beslissingen op de juiste manier te nemen.

 Lees verder...   1 reactie
 

Hoe laten we afdelingen beter samenwerken?

Door: Asha Kalijan

"Onze organisatie is gereorganiseerd. We richten ons meer op de kernactiviteiten en moeten centraliseren. Zelfstandig werkende afdelingen moeten nu meer samenwerken en dat gaat moeizaam. Momenteel doen zich efficiency problemen voor. Hoe kunnen we dit oplossen"

 Lees verder...   3 reacties

Waarom falen verkopers?

Door: Michel Hoetmer

Het is een vraag waarover men zich in deze economisch zware tijden regelmatig het hoofd breekt in directiekamers: ‘Waarom lukt het onze verkopers niet om te verkopen?' En in het verlengde daarvan: ‘Wat kunnen wij er aan doen?’ Uiteraard bestaat er op deze vraag geen eensluidend antwoord. Maar gelukkig is het wel mogelijk er enkele zinnige opmerkingen over te maken.

 Lees verder...   5 reacties

Ik word niet serieus genomen. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"In gesprekken en vergaderingen merk ik dat er niet echt geluisterd wordt naar mijn argumenten. Ze worden niet serieus genomen. Als een ander hetzelfde zegt, wat best voorkomt, maar dan met veel verbaal vertoon, dan lijkt het ineens wel een belangrijk punt. Dit is niet bevorderlijk voor mijn zelfvertrouwen en mijn humeur. Hoe ga ik met deze situatie om?"

 Lees verder...   3 reacties

Acht manieren om uw politieke kwaliteiten te verbeteren

Door: Fred Akkerma

Een open en eerlijke bedrijfscultuur is een utopie. Een organisatie bestaat uit een verzameling individuen. En hoezeer iedereen ook is begaan met het bedrijfsbelang, het individuele belang weegt vroeg of laat altijd zwaarder. En omdat nooit alle individuele wensen kunnen worden gerealiseerd, moet u vechten voor uw belangen. Niet met stokken, zwaarden of geweren maar met woorden, verleiding en handige manoeuvres. Met politiek gedrag dus. Fred Akkerma over wederzijdse afhankelijkheid, verborgen agenda's en het belang van sleutelfiguren.

 Lees verder...   5 reacties

Hoe kom ik uit mijn impasse?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben manager van een business unit. Al enige tijd zit ik in een impasse. Ik maak lange dagen, maar het rendement is laag. Ik ben veel tijd aan 'brandjes blussen' en heb weinig inspiratie. Ik doe mee met een leiderschapsprogramma, maar dat helpt mij niet echt verder hoewel anderen in de groep daar wel wat aan lijken te hebben. Hoe doorbreek ik deze negatieve spiraal?"

 Lees verder...   3 reacties

Vier manieren om teleurstelling te verwerken

Door: Frank van Marwijk

Teleurstellingen op het werk zijn aan de orde van de dag. Een offerte die wordt afgewezen of een collega die zijn beloftes niet nakomt. Als u te maken hebt met teleurstellende ervaringen, is het goed om daar bij stil te staan. Maar daarna moeten u en uw medewerkers toch weer verder. Frank van Marwijk beschrijft suggesties om de negatieve associaties weer om te buigen in positieve.

 Lees verder...   5 reacties

Hoe ga ik om met een collega die altijd gelijk wil krijgen?

Door: Asha Kalijan

"Eén collega in mijn managementteam denkt vooral vanuit macht en dwang. Als iemand het oneens is met hem, dan zoekt hij medestanders en komt vervolgens met een vaak onzinnige confrontatie om zaken door te drukken. Gelijk krijgen lijkt zijn voornaamste belang. Ook met zijn medewerkers gaat hij zo om. Erg vermoeiend allemaal. Is dit gedrag te veranderen?"

 Lees verder...   7 reacties

< vorige 50 51 52 53 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10