Maar liefst 63 procent van de netwerkers is ontevreden over de resultaten van hun inspanningen. Om effectiever te kunnen netwerken is het daarom misschien verstandig om eerst een paar misverstanden uit de weg te ruimen. Dan blijft er daarna tijd over om met netwerken de dingen te bereiken die echt zoden aan de dijk zetten, betoogt Phil Kleingeld.
"We moeten op mijn afdeling ruim acht mensen ontslaan en daar voor in de plaats moet ik drie mensen aannemen die de nieuwste technieken beheersen en flexibel inzetbaar zijn. Aan dat plaatje kan ik niets veranderen. We besparen met de beslissing kosten en kunnen daarmee sneller reageren op wat klanten vragen. Hoe kan ik dit uitleggen aan de medewerkers die ontslagen worden?"
Van kijkcijferkanonnen als Keuringsdienst van Waarde, Wie is de Mol?, 24 uur met… valt veel te leren als het gaat over organisatieverandering. Ze beschikken stuk voor stuk over een vernieuwend en uitdagend format, waarmee ze het bewustzijn van het publiek verruimen. Omdat anders doen begint met anders kijken
"Bij het uitvoeren van een complex plan ondervinden wij veel stagnatie. Het gaat niet zoals verwacht. Fouten op de werkvloer stapelen zich op en niemand reageert, maar de overuren nemen toe. Ik kom er achter dat wij de complexiteit hebben onderschat, niet adequaat gecommuniceerd hebben en dat processen niet goed op elkaar aansluiten. Het plan is niet uitgetest in het veld. Moet ik toegeven dat we fout zaten of kan ik die stap overslaan en met een verbeterd plan komen?"
Er is slechts één ding erger dan een klacht krijgen: géén klachten krijgen. Dat stelt Frank van Marwijk. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is geheel ten onrechte.
"Als vestigingsmanager ben ik het niet eens met enkele veranderingen in de bedrijfsvoering, omdat de werksituatie daardoor is verslechterd. Qua omzet, werkdruk, motivatie en werksfeer. En klanten mopperen. Er is sprake van verharding, top down beleid vanaf het hoofdkantoor en meer controle. De arbeidsvoorwaarden zijn aangepast en medewerkers reageren daar gefrustreerd op. Hoe ver gaat mijn verantwoordelijkheid en kan ik me bemoeien met de bedrijfsvoering zonder consequenties voor mijn baan?"
Er is geen gebrek aan goedbedoelde adviezen voor communicatie in zijn algemeen en verkoopgesprekken in het bijzonder. In verkoopland doen een aantal hardnekkige bakerpraatjes de ronde. Wanneer u gehoor geeft aan deze ongenuanceerde wijsheden, loopt u een groot risico om aan het kortste eind te trekken. In dit artikel beschrijft Michel Hoetmer vijf van die adviezen en waarom deze zo slecht zijn.
"Mijn projectteam wordt regelmatig afgerekend op tussenresultaten die niet gehaald worden. Dat is niet reëel. Juist omdat de unit-manager zich niet houdt aan afspraken lopen we uit. Ook krijgen plannen soms een andere wending. Ik merk aan de medewerkers dat ze nu ook verzaken. Hun gedrag verandert. Kan ik de unit-manager aanspreken zonder consequenties voor mijn carrière?"
Welk type verkoper denkt u scoort het best? De verkoper die sterk op relaties is gericht, er alles voor doet om het zijn klanten naar de zin te maken en door brandende hoepels springt wanneer de klant er om vraagt? Of de verkoper met een puur zakelijke insteek, kennis van zaken doen, zich stevig opstelt en het niet schuwt om zijn klanten af en toe uit te dagen?
"Er is plaats vrijgekomen voor een hoger managementfunctie. Ik maak een goede kans, maar een collega van mij ook. Binnen nu en een halfjaar zal één van onze functies vervallen, dus er staat veel op het spel. Ik vind dat ik beter geschikt ben voor die functie, omdat ik meer ervaring heb. En daarbij loopt mijn collega vaak de kantjes ervan af. Moet ik dergelijke zaken vermelden in het sollicitatiegesprek om die baan te krijgen?"
In het dagelijkse leven en op uw werk komt u situaties tegen waarbij u binnen een bepaald patroon blijft hangen omdat u dat altijd zo doet of omdat er een zekere norm is ontstaan. Soms is het goed om dat patroon te doorbreken. U komt dan tot betere prestaties, zo betoogt Frank van Marwijk.
"Ik werk een halfjaar bij mijn huidige bedrijf als marketing manager. Tijdens de selectieprocedure heb ik achtergehouden dat ik nog een concurrentie- en relatiebeding heb lopen voor een jaar. Ik mag geen zaken doen met klanten van het voormalig bedrijf. Daar heeft de directie toen ook niet naar gevraagd. Maar een ex-klant wil nu zaken doen met mij. Ik heb al gesprekken met hem gehad en ik kan een grote opdracht binnen halen. Het effect van de verzwijging kan ik niet inschatten. Wat moet ik doen?"
Vier op de vijf mensen vertelt dagelijks een leugen. Werknemers liegen over hun gezondheid en over de voortgang van hun werk. Collega’s vertellen onwaarheden over hun verleden en verwanten liegen over de prijs die zij voor een product betaald hebben. Grote kans dus dat ook u het doet. Frank van Marwijk stelt: als u toch regelmatig liegt, kunt u er maar beter goed in zijn. Met deze dertien tips wordt u een goede leugenaar.
"Ik ben niet zolang geleden aangenomen als leidinggevende. Het werk bevalt me prima, er zijn promotiemogelijkheden, maar er is één probleem. Mijn directeur is vanaf het begin avances aan het maken. In het begin wat onopvallend, en daar kon ik nog een beetje om glimlachen, maar nu gaat het opvallen. Het is een aantrekkelijke, charismatische man (en getrouwd). Ik wil heel graag bij dit bedrijf blijven werken. Wat te doen?"