zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Gebruik stijgende lijnen in uw communicatie

Door: Frank van Marwijk

Stijgende lijnen betekenen voorspoed. Als uw statistieken een stijgende lijn laten zien, weet u dat het goed gaat met uw bedrijf. Maar het zien van opgaande lijnen alleen al zorgt voor een betere stemming en aangepast gedrag. Zelfs files blijken korter te worden als de pijlen op de verkeersborden omhoog wijzen. Van deze kennis kunt u ook nuttig gebruik maken in uw werk. Door stijgende lijnen te tonen, legt u het accent op succes en optimisme.

 Lees verder...   5 reacties

Hoe om te gaan met een collega met een groot ego?

Door: Asha Kalijan

"Het is moeilijk samenwerken met een collega uit mijn het management team. Hij wil het duidelijk voor het zeggen hebben. De keren dat ik met sterke argumenten kom, waar niks tegen in te brengen is, haakt hij af. Dat niet alleen, Hij vermijdt mij dan, is kortaf en beledigd. Hij houdt dan ook informatie achter en belemmert de samenwerking. De gelijkwaardigheid is zoek en ik loop constant op mij tenen. Wat te doen?"

 Lees verder...   1 reactie

Waarom zou iemand bij u kopen?

Door: Michel Hoetmer

Wanneer u een eigen 'winkeltje' drijft staat u lang niet altijd stil bij de redenen waarom klanten met u zaken zouden moeten doen. Voor u is het vanzelfsprekend. U toch zo'n geweldig bedrijf en nog veel mooiere producten of diensten? Er is een aardige kans dat uw mond overloopt van de superlatieven die u heeft bedacht voor uw handeltje.

 Lees verder...   8 reacties

Hoe kom ik beter aan mijn lange termijn doelen toe?

Door: Asha Kalijan

"De waan van de dag consumeert tegenwoordig al mijn tijd. De dagelijkse zaken heb ik onder controle, maar ik kom niet toe aan de lange termijn planning. Die liggen op het gebied van kwaliteitsverbetering, kostenbesparingen en vergroting marktaandeel. Wat kan ik doen om hier verandering in te brengen?"

 Lees verder...   Reageer

Stoppen met somberen

Door: Frank van Marwijk

Komen we uit de crisis met positief denken? Frank van Marwijjk denkt dat het kan werken en roept u op om met hem mee te doen. Negeer het mopperen en klagen van anderen. Durf te investeren en ga ervan uit dat anderen dat ook zullen doen. In het begin zullen anderen misschien verbaasd zijn over uw optimisme en vertrouwen. Maar u zult merken dat deze houding enorm besmettelijk is.

 Lees verder...   9 reacties

Moet ik het egoďstische gedrag van mijn collega melden?

Door: Asha Kalijan

"Ik moet regelmatig samenwerken met een jonge collega. Ze is vrij egoïstisch. Ze manipuleert iedereen, maar is vrij geliefd. Ook ik trap er soms nog in. Natuurlijk heeft ze kwaliteiten, maar ze doet verder waar ze zin in heeft, zet zichzelf centraal en toont geen respect. Ik laat non-verbaal merken dat ze te ver gaat, maar ze doet heel vriendelijk en negeert me gewoon bij enkele zaken. Moet ik het opnemen met onze unitdirecteur of moet ik me aanpassen?"

 Lees verder...   Reageer

Door welke overtuigingen laat u zich beďnvloeden?

Door: Frank van Marwijk

Hoe u zich in uw werk presenteert, is een afspiegeling van waar u in gelooft en wat u belangrijk vindt. Wat neemt u voor waar aan? Hoe ziet u zichzelf in uw werk en hoe kijkt u naar anderen? Waar staat u eigenlijk voor? Ontdek op welke manier uw overtuigingen en die van anderen de werkelijkheid bepalen.

 Lees verder...   4 reacties
 

Jonge manager wordt niet geaccepteerd. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik heb onlangs een nieuw afdelingshoofd aangesteld. Hij is net afgestudeerd, hoog opgeleid en ik zie zijn toegevoegde waarde. De mensen op de werkvloer roeren zich. Zij voelen zich kennelijk niet serieus genomen met zo'n jonge en wat onervaren manager. Dat uit zich in een slechte werksfeer, conflicten en vertraging in het werk. Moet ik ingrijpen of het overlaten aan het afdelingshoofd?"

 Lees verder...   6 reacties

Hoe motiveert u uw medewerkers?

Door: Frank van Marwijk

In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?

 Lees verder...   8 reacties

Kan ik een intern managementonderzoek weigeren?

Door: Asha Kalijan

"In ons bedrijf wordt jaarlijks een soort medewerkerstevredenheid onderzoek gedaan, maar dan onder het management. Dat onderzoek gaat onder meer over de eigen rolopvatting en suggesties voor verbeteringen. Het kost mij veel tijd en met de uitkomsten wordt eigenlijk nooit iets gedaan. Ik wil dit jaar weigeren om mee te doen. Kan ik dat zonder consequenties doen?"

 Lees verder...   Reageer

Communiceert u vooral verbaal of non-verbaal?

Door: Frank van Marwijk

Waar moet u uw aandacht op richten als u een sollicitatie, een verkoopgesprek of een toespraak voorbereidt? Is het genoeg als u precies weet wat u zult vertellen? En is lichaamstaal trainen om een goede spreker te worden een heilloze weg zoals sommigen beweren? Is het belang van lichaamstaal een mythe die alleen gestoeld is op oude theorieën?

 Lees verder...   1 reactie

Mijn medewerkers voelen zich onvoldoende verantwoordelijk. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"In de overheidsorganisatie waar ik manager ben voelen medewerkers zich onvoldoende verantwoordelijk en betrokken, waarrdoor er onvoldoende gepresteerd wordt. Denk aan een leaserijder die niet de goedkoopste benzine tankt, maar bij een pompstation van zijn voorkeur. En zo zijn er tal van andere voorbeelden. Hoe kan ik  hier op speelse wijze verandering in brengen zonder gelijk te willen reorganiseren, want de medewerkers hebben al genoeg veanderingen voor de kiezen gehad?"

 Lees verder...   1 reactie

Wanneer stopt uw persoonlijke ontwikkeling?

Door: Frank van Marwijk

Oudere medewerkers draaien veelal op ervaring en routine. Zij gaan er vanuit dat de effectiviteit van hun werkwijze zich in de tijd wel bewezen heeft. Sommige van hen menen dat zij zich daarom helemaal niet meer hoeven te ontwikkelen. Staat u nog midden in het werk of bent u inmiddels (mentaal) al aan het afbouwen?

 Lees verder...   19 reacties

Kan ik een medewerker dwingen om kennis te delen?

Door: Asha Kalijan

"We hebben een medewerker met hele specifieke kennis. Hij doet zijn werk wel goed, maar deelt zijn kennis en informatie niet. Ik heb al vaker gezegd dat hij meer moet samenwerken, zodat anderen leren van hem en hij te vervangen is. Het opleidingsniveau van de rest is lager, maar het zijn ervaringsdeskundigen die via snel leren in de praktijk. Kan ik deze medewerker dwingen tot samenwerking?"

 Lees verder...   2 reacties

< vorige 42 43 44 45 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10