zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo voorkomt u uitstelgedrag

Door: Frank van Marwijk

U wilt aan de slag met een omvangrijk project. U hebt ideeën om uw bedrijf te reorganiseren, u wilt een boek schrijven, een nieuwe taal leren of een universitaire studie gaan volgen. Maar hoe graag u die plannen ook wilt uitvoeren, u komt er maar niet aan toe. Uitstelgedrag is niemand vreemd. Er is altijd wel een smoesje voor. Frank van Marwijk geeft tips hoe u uitstelgedrag kunt voorkomen.

 Lees verder...   1 reactie

Hoe overtuig ik mijn manager dat het disfunctioneren van medewerkers niet aan mij ligt?

Door: Asha Kalijan

"Twee medewerkers functioneren niet zo goed op de afdeling. In een gesprek met mijn manager kwam het er op neer dat het aan mijn aansturing ligt en dat ik maar moet zorgen dat goed komt.  Ik ben verrast. De medewerkers functioneren al jaren niet goed. Over twee weken hebben we een vervolggesprek. Hoe kom ik beslagen ten ijs op het vervolggesprek?"

 Lees verder...   1 reactie

Drie sprookjeslessen voor managers

Door: Simon van der Veer en Tjip de Jong

Begin oktober verscheen het nieuwe boek We presteerden nog lang en gelukkig. In dit boek staan sprookjeslessen voor organisatieverbetering. Uit onderzoek naar honderden sprookjes komt de volgende top-3 naar voren als belangrijkste lessen om als manager of ondernemer uw organisatie succesvol naar een hoger niveau te brengen.

 Lees verder...   7 reacties

Hoe ga ik om met innovatievermoeidheid?

Door: Asha Kalijan

"We zijn maanden bezig om met iets nieuws op de markt te komen en daar is aardig veel in geïnvesteerd.  De resultaten blijven uit en om  maar vol te houden en in brainstormsessies weer op zoek te gaan naar wat de volgende stap moet zijn, zie ik niet meer zitten. De motivatie binnen het innovatieteam is niet meer aanwezig. Kan ik het idee van vernieuwen zomaar opgeven?"

 Lees verder...   1 reactie

Zo voorkomt u free-ridergedrag

Door: Frank van Marwijk

Frank van Marwijk beschrijft hoe u kunt bereiken dat teamleden elkaar aanvullen in plaats van dat individuen binnen de groep free-ridergedrag vertonen en er de kantjes vanaf lopen.

 Lees verder...   7 reacties

Hoe gaat u om met verborgen agenda’s?

Door: Frank van Marwijk

Mensen spreken niet altijd uit wat ze denken en doen niet altijd wat ze zeggen. Dat geldt zowel op het werk als in privé-situaties. Soms liggen daar verborgen agenda’s aan ten grondslag. Daarbij wordt iemand gedreven door andere motieven dan die hij of zij op tafel legt. Waarom houden mensen er verborgen agenda’s op na? Is dat te voorkomen en hoe gaat u daarmee om?

 Lees verder...   5 reacties

Hoe handhaaf ik mij in een hogere managementfunctie?

Door: Asha Kalijan

"Er is kans om hogerop te komen in het leidinggeven. Maar daar twijfel ik over. De mentaliteit die vereist is om op dat niveau te functioneren lijkt anderen moeiteloos af te gaan, maar mij kost het veel moeite. Moet ik de kans op promotie wel pakken?"

 Lees verder...   2 reacties
 

Slim onderhandelen is meestal niet slim

Door: Lester Hoekstra

Managers proberen vaak slim te onderhandelen door het gebruik van slimmigheden, zoals desinteresse veinzen of het opsommen van tal van argumenten. Niet doen, stelt Lester Hoekstra. Neem liever een voorbeeld aan handelaren, aldus de auteur. Hoekstra beschrijft drie onderhandeltrucs die in de praktijk meestal niet werken.

 Lees verder...   11 reacties

Hoe ga ik om met vastgelegde kaders?

Door: Asha Kalijan

"We hebben na een reorganisatie een andere werkwijze. Alles is vastgelegd binnen strakke kaders, maar de implementatie is onvoldoende en daar heb ik last van. Ik heb daar weinig invloed op en erger me aan de gang van zaken, vooral omdat het management vasthoudend is. Wij moeten het er maar mee doen. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   1 reactie

Wat zegt uw werkruimte over uw persoonlijkheid?

Door: Frank van Marwijk

Uw persoonlijke ruimte is een stukje van uzelf. De manier waarop u uw kantoor en bureau inricht, vertelt iets over uw persoonlijkheid. De spullen die u meebrengt, kunnen u status geven of er juist voor zorgen dat u als gezellig maar weinig serieus gezien wordt. Maar ook door de manier waarop u werkt laat u sporen na waardoor anderen aan uw kantoor en bureau kunnen zien wat u voor een type bent. Bekijk uw eigen werkplek eens, het zegt veel over u.

 Lees verder...   9 reacties

Hoe krijg ik meer aandacht voor kwaliteit?

Door: Asha Kalijan

"Ik zit in en team van leidinggevenden, waarin iedereen vrij solistisch werkt. Het bedrijf faciliteert voldoende, er is veel werk. Maar ik mis het kwaliteitsgevoel en voldoende overleg. Daar wordt wel ieder keer naar verwezen, maar in de praktijk is iedereen te druk en wordt er van de leidinggevenden verwacht dat we het maar doen met wat er is. Hoe kan ik hier verandering in brengen?."

 Lees verder...   Reageer

De manipulatieve kanten van actief luisteren

Door: Frank van Marwijk

Als gesproken wordt over beïnvloeding, denken veel mensen vooral aan overreden: het met woorden overtuigen van anderen. Toch kunt u anderen ook ongemerkt beïnvloeden zonder veel woorden te hoeven gebruiken. Door de manier waarop u luistert, kunt u het gesprek sturen in de richting die u wilt zonder dat de ander dat in de gaten heeft, betoogt Frank van Marwijk.

 Lees verder...   6 reacties

Ik ben teveel met dagelijkse zaken bezig. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik richt me soms teveel op de dagelijkse zaken die op mij af komen. Mijn deur staat altijd open en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Voordat ik het door heb, is de dag weer voorbij en ben ik vooral bezig geweest met het oplossen van problemen van medewerkers. Ten koste van mijn eigen werk. Hoe doorbreek ik deze spiraal?"

 Lees verder...   4 reacties

Zeven manieren om met onterechte kritiek om te gaan

Door: Frank van Marwijk

Over kritiek bestaat het idee dat u zich daar altijd voor moet openstellen en ervan moet leren. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de kritiekgever u behulpzaam is met het aanreiken van leerpunten. De negatieve lading moet er vanaf en we moeten kritiek als een kans beschouwen. Maar kritiek kan natuurlijk wel degelijk onterecht zijn. HOe gaat u daar vervolgens mee om?

 Lees verder...   6 reacties

< vorige 37 38 39 40 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10