"Mij is gevraagd om mentor te worden van een manager. Deze manager is net begonnen op een andere locatie. Ik vind mezelf onervaren in mentorschap en de manager kijkt ook de kat uit de boom. Daarnaast heb ik nog twee bezwaren. Ik heb het druk en de productlijn waar hij over gaat is een andere dan die van mij. Hoe kan ik het aanpakken?"
"We ervaren meer mentale en fysieke spanning sinds het afgelopen jaar en er zijn veel uitdagingen waar we voor staan. De resultaten vallen niet tegen en er wordt hard gewerkt, maar ik denk dat we nu toch echt moeten nadenken hoe we de balans handhaven. Het gepieker wordt er ondertussen bij mij niet minder om en medewerkers klagen over slecht slapen, concentratieproblemen, vermoeidheid en dat kost mij veel tijd. Hoe vind ik de juiste balans in dit alles?"
Ferdinand Cheval (1836 –1924) was een Franse postbode. Op één van zijn rondes struikelde hij over een steen en raapte die op. Cheval was verrast door de schoonheid van de steen en hij besloot hem mee naar huis te nemen. Vanaf dat moment begon hij meer stenen, die hij mooi vond, te verzamelen. Dat begon aanvankelijk met enkele stuks, maar na verloop van tijd ging hij met een kruiwagen op pad, op zoek naar nog meer (in zijn oog) bijzondere exemplaren.
"Er waait bij ons een wind om alles anders te doen. Dat is even wennen, want we werken al twintig jaar succesvol op een bijna onveranderde manier. De boodschap houdt in eenvoudige termen in dat wij managers medewerkers autonomer moeten maken. Maar hoe doe ik dat als iedereen jaren iets anders gewend is?"
We leven in een tijd waarin we overvoerd worden met informatie. En omdat we onmogelijk al die informatie tot ons kunnen nemen, maken we selecties. Die selecties worden gekleurd door onze eigen verwachtingen en voorkeuren.
"We gaan duurzamer werken. Medewerkers mentaal vitaal houden heeft vooral onze aandacht, omdat de motivatie zakt en ik vaker moet letten op de kwaliteit van het werk. Maar er zijn meer redenen om te werken aan vitalisering. Willen we bedrijfsmatig op een gezonde manier de toekomst in, dan moeten we meer investeren in nieuwe kennis en vaardigheden. Hoe kunnen we dit het beste vormgeven?"
Bent u een goede leugendetector? Kunt u elke verrader ontmaskeren? En zo ja, waar denkt u dat dan op te baseren? Sommige mensen denken het meteen in de gaten te hebben als iemand moedwillig de waarheid verdraait of iets achterhoudt. En als je hen vraagt waaraan ze dat merken, sommen ze vooral hun observaties van de lichaamstaal van de ‘verdachte’ persoon op.
"Wij willen scenario’s uitdenken als jong, klein bedrijf om de toekomst zeker te stellen. Het kan wat ons, de directie, betreft alle kanten op gaan. Van innovatie, het bieden van onlinediensten tot samenwerken of het inslaan van een hele andere richting met bijvoorbeeld investeerders. Hoe moet je zoiets aanpakken?"
Als kind traden we de wereld onbevooroordeeld tegemoet. Alles was nieuw en daarom hadden we nog weinig verwachtingen. Op onze eerste verjaardag verwachtten we helemaal geen slingers en ballonnen en geen cadeautje. Het feest was één grote verrassing. De jaren daarop leerden we wat een verjaardag inhield. We keken verwachtingsvol naar de bezoekers op ons feest. We wisten dat we iets zouden krijgen, maar we hadden nog geen idee wat er in het pakje dat we ontvingen zou zitten. We dachten er niet over na of het een goedkoop of duur cadeautje zou zijn. We waren er blij mee.
"Het lukt me niet, ook na het lezen van diverse informatie, om goed leiding te geven op afstand. Ik ben vrij resultaatgericht en heb in de aansturing al maanden te maken met allerlei gedrag gerelateerde zaken. Dat kost tijd en het werkproces vertraagt. Medewerkers tonen weerstand als ik in ga op hun gedrag en de andere keer klagen ze dat er geen aandacht is voor hun omstandigheden. Wat moet ik doen?"
Het is deze week weer 1 maart, Nationale Complimentendag. Dit is de dag waarop we jaarlijks stilstaan bij wie (en wat) we waarderen en hoe we die waardering laten blijken. Uiteraard is deze dag niet bedoeld om uw emmer aan complimenten leeg te gooien om vervolgens het hele jaar niet meer te laten horen wat u allemaal waardeert. Nee, zie deze dag liever als een reminder van hoe belangrijk (het uiten van) waardering is.
"Wij hebben last van onzekerheden rondom de pandemie, de Brexit en alles wat er in de wereld gebeurt. De directie wacht op een meerjarenplan voor mijn afdeling, maar ik merk dat ik uitstelgedrag heb, zeker nu ik thuiswerk, terwijl ik in feite bekend sta om mijn gedrevenheid en doortastendheid. Dat frustreert enorm. Hoe kom ik uit dit dal?"
"We zijn in de fase van beoordelingsgesprekken beland, maar het zijn uitzonderlijke tijden en ik kan niet beslissen hoe hiermee om te gaan. We zijn intern verdeeld over wel of niet beoordelen en ik neig er nu naar om dit jaar de beoordelingsgesprekken over te slaan en volgend jaar functioneringsgesprekken te houden. Maar het is we wat kort door de bocht allemaal. Medewerkers hebben recht op de gesprekken en als er nog meer verandert ontstaat er meer onzekerheid. De vraag is dus wel of niet beoordelen? "