zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Bedrijfscultuur is meer dan gedrag

Door: Peter Siks

De ruggengraat van bedrijfscultuur wordt niet gevormd door gedrag. Het gedrag is weliswaar zichtbaar maar het gedrag is een uitvloeisel van de missie, de waarden en de overtuigingen die binnen de organisatie heersen. Want die vormen de basis van de organisatiecultuur!

 Lees verder...   2 reacties

Kan ik me nog handhaven als manager na kritiek?

Door: Asha Kalijan

"We zijn als bedrijf aan het groeien. Ik merk dat er kritischer wordt gekeken naar het functioneren van leidinggevenden. Op mijn functioneren kwamen een aantal punten op tafel waar ik door ben ontstemd. Hoe reëel ze zijn, kan ik niet beoordelen, maar ik twijfel nu of ik me in deze kritische situatie wel kan handhaven."
 

 Lees verder...   Reageer

Wat straalt uw visitekaartje uit?

Door: Phil H. Kleingeld

Heeft u wel eens aan anderen durven vragen wat ze van uw visitekaartje vinden? U vindt het zelf natuurlijk vast heel mooi en functioneel want anders liep u er niet mee rond, maar zo’n kaartje maakt u natuurlijk niet voor uzelf maar voor anderen.

 Lees verder...   4 reacties

Hoe kom ik van mijn uitstelgedrag af?

Door: Asha Kalijan

"Dingen afmaken is niet mijn grootste talent. Uitstellen daarentegen wel. Maar daar krijg ik steeds meer problemen mee, omdat ik mijn deadlines niet op tijd haal. Ik heb een goed team, waarbij ze regelmatig taken voor me afmaken. Ik krijg ook weleens uitstel in projecten. Maar op dit moment gaat het me tegenstaan, dat ik zo ook kansen mis en meer bezig ben met crisismanagement, dan met de toekomst. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   1 reactie

Is uw intranet meer dan een online personeelsblad?

Door: Frank van Marwijk

Interne communicatie is altijd een lastig probleem geweest in grote organisaties. Meestal zijn er slechts simpele veranderingen nodig om deze beter te laten verlopen. Frank van Marwijk geeft nuttige suggesties, te beginnen met het intranet. Maak van intranet een sociaal intranet, is zijn advies!

 Lees verder...   Reageer

Hoe wordt ik zichtbaarder en socialer als manager?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben niet iemand die heel zichtbaar is en veel deelt en hou werk en privé graag gescheiden. Samen koffie drinken, eten op kantoor: daar doe ik niet aan mee. Nu ben ik daarop aangesproken. Mijn leidinggevende rol moet verbeteren op het gebied van zichtbaarheid informatie delen en deelname aan sociale activiteiten. Vooral dat laatste zie ik niet zitten. Ik functioneer naar mijn weten inhoudelijk goed. Wat te doen?"

 Lees verder...   1 reactie

Beperkingen stimuleren uw inventiviteit

Door: Frank van Marwijk

LET OP: In dit stuk ontbreekt een essentieel element. Probeert u het eens te ontdekken terwijl u leest! Beperkingen kunnen enorme belemmeringen vormen. Toch kunnen de tekortkomingen, die u tegenkomt in uw werk, u ook juist uitzonderlijk goede mogelijkheden bieden. Beperkingen kunnen eyeopeners zijn. Ze kunnen u inspireren.

 Lees verder...   22 reacties
 

Dossieropbouw veroorzaakt onrust onder medewerkers. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"In het bedrijf waar ik werk is sinds vier maanden bezig met dossieropbouw van alle medewerkers. De manier waarop dit gebeurt veroorzaakt veel onrust. Medewerkers gaan elkaar verraden aan de hun leidingevende. Hoe lang moet een manager een dossier opbouwen voordat er actie kan worden ondernomen?"

 Lees verder...   1 reactie

De kracht van impliciete communicatie

Door: Frank van Marwijk

In ons alledaagse taalgebruik gaan we uit van routines, aannames en verwachtingen. We laten belangrijke informatie die we als vanzelfsprekend beschouwen weg, we voegen er iets aan toe of zeggen, soms ongemerkt, iets totaal anders dan wat we feitelijk duidelijk willen maken. We gaan er gemakshalve van uit dat de ander wel snapt wat we bedoelen, zonder extra uitleg. Meestal klopt dat ook wel.

 Lees verder...   Reageer

Hoe leer ik om beter en sneller te beslissen?

Door: Asha Kalijan

"Misschien ben ik een perfectionist, maar ik wil het hoe dan ook altijd heel goed doen. Ik hou van gedegen zaken onderzoek en analyseer graag. Ik werk met professionals en het managen wil ik blijven doen. Maar ik ben slecht in het nemen van besluiten en ik kom vaak niet of te laat toe aan de implementatie van plannen. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   1 reactie

Zingeving voor managers

Door: Frank van Marwijk

Managers stellen steeds vaker de zin van hun werk ter discussie. Ze vragen zich af waar het toe bijdraagt. Maar zouden managers zich wel bezig moeten houden met zingeving? Zou een manager zich niet beter kunnen beperken tot concrete zaken in plaats van dit soort zweverig gemijmer?

 Lees verder...   9 reacties

Ik ontwijk mijn vorige werkgever en dat bevalt me niet. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Mijn vorige functie was bij een klein familie bedrijf. De eigenaar was lastig vonden anderen, maar ik kon het goed met hem vinden. Zijn vrouw bemoeide zich soms met mijn werk, maar die ontweek ik. Plotseling zou het bedrijf gaan stoppen. Anderen wisten dat al, maar ik niet terwijl ik keer op keer om informatie vroeg. Nu ontwijk ik beiden en dat voelt laf. Hoe komt dit en wat moet ik doen?"

 Lees verder...   Reageer

Paradox: training in authenticiteit

Door: Frank van Marwijk

Authenticiteit, oftewel jezelf zijn, is dat aan te leren? Het klinkt paradoxaal, maar Frank van Marwijk rekent af met het idee dat authenticiteit onveranderlijk is. Aangeleerd gedrag kan uiteindelijk weer heel authentiek worden.

 Lees verder...   9 reacties

Ik erger me aan een hautaine MT-collega. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik erger me al een tijdje aan een naaste collega. Ik onze ontmoetingen spreken we zaken af. Regelmatig komt er dan een bericht van zijn secretaresse naar mij met een correctie, vaak in de vorm van een stelling. Hij plaatst dus een laag in de communicatie tussen ons en dat komt over alsof ik op een bepaalde plaats gezet wordt: vrij autoritair en hautain. Wat te doen?"

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 29 30 31 32 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10