"We willen teamdoelen stellen, maar de eerste poging leidde tot niets en ging alle kanten op. De modellen om concrete doelen te stellen zijn bekend, maar inspireren niet en sommige mensen houden niet van al te strakke kaders. Veel is nog onvoorspelbaar. Maar juist in deze hectische tijd wil ik mensen extra motiveren en kaders en richting helpen daarbij. Hoe krijg ik de teamleden mee?"
We staan weer aan het begin van een nieuw jaar. En dit is de tijd dat we nadenken over goede voornemens. Als we daar nog in geloven tenminste, want uit onderzoek blijkt dat maar weinig mensen op lange termijn volhouden wat ze zich hebben voorgenomen. Waar komt dat door?
"Door de veranderingen op de arbeidsmarkt, moeten we ons herpakken en dat doen we. Met het bepalen van processen en procedures gaat het goed, maar er zijn hobbels. Functies veranderen en ik merk dat het gedrag en de houding van mensen achterblijven in het functioneren én denken over werk. We hebben verzuimd om de benodigde mind-set in het proces mee te nemen. Hoe werk ik hier nu aan?"
In veel organisaties staan SMART-doelstellingen centraal bij het maken en uitvoeren van plannen. Toch is dit uitgangspunt niet in elke situatie even effectief. In eerdere artikelen, schreef ik al waarom een doel niet altijd realistisch, specifiek en meetbaar hoeft te zijn. Deze keer stel ik enkele vraagtekens bij de effectiviteit van tijdgebondenheid.
"Sinds we deels thuiswerken is het nog moeizamer samenwerken met een collega. Ze is goed in haar werk, maar volgens velen een lastig persoon en een perfectionist. Haar een normale taak toewijzen is bijna onmogelijk, want ze plaats informatie altijd in een andere context. Ze doet dat heel beleefd met een wederwoord en veel (indirecte) vragen en suggesties, waardoor alles uitloopt. Daarnaast is ze ambitieus en bemoeit ze zich met alles. De samenwerking verergert, door de vele mailtjes en cc’tjes die ze stuurt. Hoe ga ik om met dit gedrag?"
Meten is weten. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn bij het opstellen van doelen, tenminste volgens het SMART-principe. Met een meetbaar doel in handen, weet u wat u precies wilt en kúnt bereiken. Toch kan de vereiste dat uw doel leidt tot meetbare resultaten u ook beperken. Soms kunt u beter niets of iets anders meten.
Het SMART-principe is voor veel managers heilig. Vooral voor het maken van afspraken met anderen is het handig. Toch is het niet in elke situatie zo slim (smart!) om van het SMART-principe uit te gaan. Bij creatieve processen zorgt elk uitgangspunt in dit principe voor beperkingen.
"Niemand kijkt er meer van op als iemand weer uitvalt door burn-out en dat is geen gezonde situatie. Afgelopen jaar was geen ruimte voor effectief verzuimbeleid. Nu gaat alle aandacht naar een reorganisatieslag die gestart. Dat zal niet bijdragen aan de afname van het ziekteverzuim. Hoe ga ik om met burn-out, terwijl daar weinig aandacht voor is?"
Uit een onderzoek van het CNV in 2021 blijkt dat 36% van de werkende CNV-leden kampt met toenemende werkstress, naarmate de coronacrisis langer voortduurt. 42% zegt het werk met minder plezier te doen en ruim 1 op de 5 zit tegen een burn-out aan. Vooral het thuiswerken hakt er volgens het CNV bij in. 60% van de thuiswerkers zegt zich eenzamer te voelen dan in 2020.
"Medewerkers zijn frequenter op kantoor en daar zijn velen content mee. We hanteren ook een thuiswerkbeleid en daar lijkt iedereen zijn plek in te zoeken. Ik denk dat het een tijd duurt, maar ondertussen lijkt het werkplezier onderling gedaald. Hoe gaan we daarmee om, zonder al te veel gedoe en werk?"
Olympische sporters zijn vaak niet blij met zilver, terwijl je toch zou denken dat het een grote prestatie is om de tweede van de wereld te zijn. Het voelt echter als falen omdat zilver betekent dat ze hun gouden plek op het ereschavot nét aan een ander hebben moeten afstaan.
"In ons bedrijf staat wendbaarheid momenteel centraal. Voor velen komt het uit de lucht vallen. Er is een uitrol-programma, maar die is mij iets te top-down. Omdat we ons moeten aanpassen aan het huidige economische klimaat, wil ik er serieus mee aan de slag met mijn medewerkers. Hoe pak ik de uitrol aan?"