"Terwijl we bezig zijn om als bedrijf effectiever te functioneren, moeten we de juist mensen op de juiste plaats plaatsen. We moeten ook mensen aannemen, maar daar is nu weinig budget voor. Goede mensen vertrekken en er zitten mensen thuis, die niet goed functioneren. Ik vraag me af hoe ik mijn personeel beter kan organiseren?"
We zijn zeer goed in het oplossen van problemen die in de ogen van anderen helemaal niet bestaan. Met het stappenplan in dit artikel, ontdekt u welke problemen anderen misschien wel ervaren en leert u een aanpak die beter werkt om dergelijke problemen op te lossen.
"In piekperioden, zeker twee keer per jaar, melden mensen zich twee keer zo vaak ziek. Het ziekteverzuim is over de gehele linie wat hoger, dan de jaren daarvoor. En we hebben nog niet ontdekt hoe die te verlagen binnen alle veranderingen die plaatsvinden. We hoopten met zelfstandige medewerkers te werken, maar dat is in de praktijk anders. Hoe kunnen het verzuim omlaag krijgen?"
"Tijdens de drukke perioden in het werk, vrij regelmatig, ben ik directief tegen de wat passief ingestelde types. Ik ben van nature dominant, maar pas mijn stijl aan bij wat het team nodig heeft. Toch is mijn communicatietoon onvriendelijk bij drukte naar de gemoedelijk ingestelde medewerkers. Hoe pas ik mijn toon aan en zorg ik daarbij dat zij meer in de stijl van de rest werken?"
"Om serieus en competent over te komen is mijn houding zakelijk. Zelf past dat mij wel, maar ik ervaar afstand met de medewerkers in de samenwerking. Kwetsbaar zijn past mij niet, want daar heb ik slechte ervaringen mee. Ik ben het midden kwijt en maak me zorgen over hoe anderen mij beleven. Hoe kan ik dit veranderen?"
Door te glimlachen maakt u een positieve indruk die helpt bij het leggen van contacten en het bereiken van uw doelen. Bovendien zorgt uw glimlach ervoor dat u zich zelf prettiger voelt. "Effectief" glimlachen is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Frank van Marwijk reikt u een oefening aan, waarmee u een prettige glimlach op uw gezicht kunt toveren die lang blijft hangen.
"Nu we een reorganisatie ingezet hebben, moeten we mensen in de juiste rollen plaatsen of boventallig verklaren. Waar ik achter kom, is dat we mensen te lang hebben laten doormodderen. Kennis en vaardigheden zijn verspreid over functies aanwezig en functies zijn daardoor versnipperd. Personeelsontwikkeling hebben we niet goed gedaan. Hoe kan ik dit in na de reorganisatie verbeteren?"
"Ik voel me niet serieus genomen door mijn professionals tijdens projecten. Ze laten mij uitpraten, ontwijken mij en zien me als iemand die teveel uitleg nodig heeft. Ik communiceer zelf veel en wordt daarin niet begrepen. Het voelt ook alsof ik alles uit hen moet trekken over waar we staan en nog krijg ik onvoldoende informatie. Dat is vermoeiend en creëert chaos. Ik kan dan ook moeilijk besluiten nemen. Wat te doen?"
Als je iets moet onthouden, kun je het ook vergeten. Onthou daarom niets, maaar schrijf het op, adviseert John Vrakking. Lijstjes maken werkt! Maar doe dit wel zorgvuldig.
"Doelen stellen red ik nooit helemaal en dat heeft consequenties voor de afdeling. Er is onduidelijkheid en er wordt harder gewerkt dan nodig is, krijg ik als verwijt. Ik probeer doelen te stellen en zeg dan dat we het beter, anders moeten doen, maar dat is te weinig, dat weet ik. Er is nooit tijd genoeg. Toch moet ik er iets mee. Waar begin ik?"
Het einde van het jaar nadert, het wordt tijd voor een nieuw record. Naar verwachting wordt dit nieuwe artikel van Frank van Marwijk het best gelezen artikel van 2016 op Managersonline.nl. Bent u nieuwsgierig waarom? Velen gingen u al voor in dit expreriment en bekeken het.
"Als directeur van een bedrijfsunit is mij gevraagd om dit jaar met een plan te komen voor volgend jaar. Ik zit in de dienstverlenende business, er is weinig tijd en ik moet snel schakelen. We hebben goed gedraaid, maar er zijn wat tegenslagen. De informatie van de markt is onduidelijk en ik weet dat waar we ons sterk voor maken succesvol wordt. Maar ik heb een keuze probleem, door de onvoorspelbaarheid van de markt. Hoe pak ik dit aan?"
"Afgelopen jaar is na evaluatie met de interne en externe klant gebleken dat mijn team niet goed gepresteerd heeft. We hebben steken laten vallen. Teamleden zijn slecht op elkaar ingespeeld, er is overlap in kennis en competitie waardoor kennis niet gedeeld wordt. Mijn autoriteit wordt niet goed opgepakt. Ik heb nog een jaar om de nieuwe dienst te lanceren. Waar moet ik op letten?"