Een maand geleden liet de Amerikaanse talkshow host Jimmy Kimmel een filmpje zien in zijn Late Night Show. In de video zie je een aantal fragmenten van President Trump aan de vergadertafel. Hier wordt op een komische manier duidelijk dat Trump de neiging heeft om voorwerpen, die in zijn nabijheid staan, te verplaatsen.
"Ik ben op verzoek gestart met een nieuw project. Een medewerker van een andere afdeling, vrij populair, kwam op hoge poten naar mij en de coördinator toe en verweet ons dat hij eerder om de projectleiding voor dat project had gevraagd, maar dat speelde toen niet. Hij heeft op eigen kosten een PM-opleiding gevolgd en denkt dat hij geschikter is. De houding van collegae naar mij is wat stroever. Ik wil het project teruggeven, maar de coördinator benoemde alleen dat hij mij meer ervaren vindt. Wat kan ik doen?"
Als een belangrijke voorwaarde van het welslagen van mijn coaching zou ik, volgens vakgenoten, tevoren moeten vaststellen hoe coachable de coachee is. Met tien vragen stel je vast of het traject kans van slagen heeft. De coachee kan het zelf al invullen. Hoge score, goed perspectief. Lage score, niet aan beginnen. Kan het zo simpel zijn?
"Een nieuw MT-lid leek heel aanpassend en gewillig. Echter, nu we ons in een spannende fase begeven (we moeten bezuinigingen) gaat hij buiten ons om naar de directie om enkele zaken in zijn voordeel te regelen. Dat schept wantrouwen in het team. Hoe kan ik als voorzitter van het MT het vertrouwen herstellen?"
"We hebben te maken met een aantal mensen die lang bij ons werken en blijven hangen in hun ontwikkeling. Ze vormen niet de juiste match met de organisatie. Nu word het urgent om juist gekwalificeerde mensen in dienst te hebben, die ook nog bereid zijn om gemotiveerd door te werken tot hun (vaak latere) pensioendatum. Hoe pakken we dat aan?""
Een van de basisregels van succesvolle communicatie is: hou uw boodschap eenvoudig. U bereikt meer mensen, u wordt beter begrepen, u bent geloofwaardiger en komt betrouwbaar over als uw boodschap simpel is. Maak dus gebruik van het KISS-principe, ofwel: keep it simple, stupid!
"Ik heb het naar maar zijn op mijn werk. Er is echter is één collega waar ik me aan erger en niet mee samen kan werken. Het is de manier waarop hij zich alles persoonlijk aantrekt. Ik ben best wel coachend van aard. Maar om doelgericht te blijven, zoek ik ook de confrontatie op. Daar reageert deze collega vrij emotioneel op. Dat vind ik lastig. Hoe ga ik hiermee om?"
"Een lid van mijn MT is erg ambitieus. En ze doet daar ook wel het nodige voor, theoretisch gezien dan: De juiste papieren, zelfverzekerde houding, aanwezig en wil gehoord worden. Niets mis mee zou je kunnen zeggen. Toch werkt het niet. Andere MT-leden raken of geïntimideerd of negeren haar. Haar medewerkers vertonen het zelfde gedrag. Hoe creëer ik toch een goed MT?"
Moderne organisatieconcepten, zoals die van Google en Spotify, werden ook in Nederland geadopteerd. Modellen zonder managementlaag. Daarop volgen nu sterke tegengeluiden: organisaties zouden niet zonder managers kunnen. Hoe komt dat?
"Ik doe veel voor mijn medewerkers. Misschien te veel. Ik kom er achter dat twee professionals roddelen over mij en het bedrijf en meer samen optrekken. Eén van hen maakte mij tegenover de ander belachelijk als leidinggevende. Die indruk had ik eerder niet van hem. Ik ben bang dat ik word misleid of gebruikt en dat de groepsdynamiek verandert. Ik ben op mijn hoede. Dat verzwakt me. Wat kan ik doen?"
"Mij functie bevalt mij, al zit ik er pas een half jaar in met een jaarcontract. In het verleden ben ik regelmatig van leidinggevende banen verwisseld. Er zit gemiddeld 3 jaar tussen de functies en vaak wisselde ik van afdeling bij dezelfde werkgever. Nu zit ik bij een wat kleinere organisatie en de vraag die zij mij stelden, is of ik wel een ‘blijvertje’ ben. Daar kan ik geen antwoord op geven. Werkt dit in mijn nadeel?"
"Ik mijn nieuwe functie hebben voorgangers het niet altijd gered. Duidelijk wordt dat het goed om kunnen gaan met de senior teamleider belangrijk is. Hij heeft een gevestigde positie, is dominant en ik kom er achter dat hij de kantjes ervan afloopt en met privézaken bezig is onder werktijd. Ik heb een gelijkwaardige functie, zit nog in mijn proeftijd en weet niet met deze situatie om te gaan. Wat te doen?"
"Sinds een jaar werk ik als operation manager. Een uitdagende functie en ik doe wat ik kan, maar krijg de mensen niet voldoende in beweging. Ze lijken niet zelfstandig te kunnen werken, wat ik ook doe. Ik praat veel met ze, overleg, leg uit hoe het moet, maar ze lijken het maar niet op te pakken. Een klassikale training heb ik ook al geprobeerd. Wat moet ik doen? Deze mensen vervangen?"
Het geven van een compliment is een eenvoudig en effectief managementinstrument om mensen te motiveren. Betekent dat dan dat elk compliment even effectief is om medewerkers te motiveren? Nee, dat is zeker niet zo. Frank van Marwijk bespreekt complimenten die wél werken.