"Ik ben gewend aan medewerkers die snel de juiste mindset vinden om situaties aan te pakken. Daar hoefde ik weinig voor te doen. Maar ik zit nu bij een bedrijf en daar is dat geheel niet het geval en ik krijg mensen niet zover dat ze in die termen denken. Sommigen reageren zelf met wantrouwen. Het is wel mijn manier van leidinggeven. De directie staat achter mij. Hoe vind ik de juiste toon?"
"De trend van duurzaam ontwikkelen heeft ook ons bereikt. We moeten ermee aan de slag. We doen het goed op de markt, maar onze organisatie is niet op veranderingen ingesteld. Daar maak ik me het meeste zorgen om. Waar begin ik, hoe richt ik de organisatie is en hoelang gaat dat duren?"
Er zijn twee manieren om met stress om te gaan: gericht op het direct aanpakken van de stresssituatie (probleemgerichte coping) of gericht op het beheersen van de emoties die met de situatie samenhangen (emotiegerichte coping).
"Ik ben verantwoordelijk voor een paar afdelingen en moet regelmatig kiezen uit diverse belangen en kansen. Ik wacht daarbij vaak te lang met het nemen van besluiten. Anderen hebben er last en ook mijn autoriteit wordt aangetast. Ik moet met veel zaken op de lange termijn rekening houden en ik wil geen fouten. Hoe leer ik sneller beslissingen te nemen?"
De handdruk is een veelbesproken gebaar. Vooral de handdrukken van de wereldleiders zijn op dit moment volop in het nieuws. Door middel van de handdruk wordt vaak een machtsspel uitgevochten. Wat kan dat u leren over de manier waarop u zelf een hand geeft?
"Ik ben verkoopmanager en heb mijn targets ruimschoots gehaald en wordt overladen met werk. Toch staat in mijn beoordeling dat ik niet zou samenwerken, geen lange termijn visie heb en geen rekening houd met anderen bij mijn beslissingen. Het bedrijf groeit hard en is bezig met professionalisering. Mijn gedrag zou hier niet in passen. Ik vind dit nogal gekleurd. Wat te doen?"
"Een collega en ik zijn aangenomen door de directie om een nieuw project te introduceren. We krijgen echter maar geen bijval van andere afdelingen waarvan hun expertise nodig is. Afspraken die we maken met collega's worden bijvoorbeeld weer gecancelled, vragen die we hebben worden weer terug gekaatst en we worden zo steeds weer terug geworpen. De realisatie vertraagt hierdoor enorm. Wat kunnen we doen om de collega's toch mee te krijgen?"
"Na een aantal mislukte bijeenkomsten, moet ik een teamlid waarschijnlijk laten gaan. Hij is slim, speels, snel en sympathiek, maar heeft geen aandacht voor anderen en het project. Hij verstoort de bijeenkomsten en ik merk dat anderen er onrustig van worden. Ik kan nooit tot de kern van zaken komen. Ik heb diverse malen gewaarschuwd en ook geprobeerd om bijeenkomsten aan te passen aan zijn aandachtsprobleem. Dat helpt niet. Moet ik hem uit de groep zetten en hoe doe ik dat?"
Niet elke kritiek is even opbouwend en vriendelijk bedoeld. Sommige kritieken lijken eerder op uitingen van vijandigheid dan bedoeld als lesmateriaal. Vaak zijn het dezelfde personen die naar uw gevoel steeds wat te zeiken hebben. D'r is een manier om met die kritiek om te gaan, aldus Frank van Marwijk.
"Ik ben al twee jaar bezig om promotie te krijgen. De kansen zijn er, ik kom in gesprek met mensen, maar zonder het beoogde succes. Ook als ik extern mijn kansen waag, zie ik dat zelfde patroon. Ik vermoed dat ik misschien niet daadkrachtig en overtuigend overkom en onvoldoende invloed uitoefen. Hoe gebruik ik meer invloed om toch promotie te maken?"
Het samenstellen van een effectief team is een kunst. Mocht je al weten wàt een team succesvol maakt, dan moet je vervolgens maar zien dat je de juiste mensen op hun plaats geschoven krijgt. Als je ze al voorhanden hebt. Maar wat als je een team hebt waar de stoelen bezet zijn en de teamdynamiek je ontglipt? Of wanneer weet je zeker dat het bergafwaarts gaat? Hoe krijg je dan je team en het resultaat "back on track"?
"Al tien jaar doe ik hetzelfde werk voor een familiebedrijf. Ik kreeg een opstartrol aangeboden in het leidinggeven en op dat moment wilde ik dat voor een aantal jaren wel doen. Nu ben ik in die rol verder gegaan, maar ik merk al een paar jaar de beperking van die rol op, ook op persoonlijk gebied. Ik kan niet alles doen wat ik ooit ambieerde, maar kan niet anders, want ik ben nodig. Ik schik me, maar is dat wel verstandig?"
"Ik lig goed in mijn team en de werksfeer is goed. Wat toch speelt is dat ik structureel overwerk, veel op mijn bord heb liggen, slecht mijn tijd beheer en mijn doelen niet altijd haal. In feite ben ik met mijn focus altijd bij de ander, bij wat anderen nodig hebben. Op zich vind ik het niet erg om dienstbaar te zijn, want ik geloof in dienstbaar leiderschap. Maar ik denk dat ik wat zaken moet veranderen. Waar begin ik?"
"Voor iemand die vol ideeën zit, is het bijna niet te werken in een bedrijf dat traag opereert. Ik ben juist aangenomen om vernieuwingen te initiëren en aan te haken bij de externe ontwikkelingen. Echter, de organisatiecultuur werkt me tegen. En ik ben niet de juiste persoon om me daarmee bezig te houden. Om ook nog de voor een 'organisatie' fit intern te zorgen, kost mij te veel tijd. Wat is wijsheid?"