"Ieder keer wanneer ik goed bezig lijk met het behalen van een doelstelling, krijg ik te maken met frustratie. Dat is nu ook zo en dan denk ik dat ik het niet red en het op moet geven. Dat kost me elke keer zoveel energie, tot alles achter de rug is. Dan begint het proces opnieuw. Ik heb hier geen zin meer in, maar wil toch graag de verantwoordelijkheid voor dit soort grote projecten blijven aangaan. Wat kan ik doen?"
Kent u De Nachtwacht? Niet voor niets is het schilderij wereldberoemd! Maar zou iemand het missen als het nooit geschilderd was? Waarschijnlijk niet. Dit artikel kunt u dan ook rustig overslaan.
"Ik ben coördinator van een team van tien medewerkers. Een aantal van hen heeft in de privésfeer een lastige tijd gehad, zoals een overlijden, ziekte of een te hoge werkdruk. Ik voel me erg betrokken bij mijn teamleden en probeer de getroffen medewerkers wat te ontzien. De andere medewerkers hebben daardoor wel wat harder moeten werken, maar zijn trots op het resultaat. Mijn leidinggevende heeft me echter als feedback gegeven dat ik te empatisch ben. Kan dat en wat moet ik met deze feedback?"
Horkerig gedrag is af en wenselijker gedrag aan te leren. Maar hoe werkt dat? John Vrakking beschrijft het en biedt een handig tien-stappen plan aan om dit te realiseren.
"Al een tijd ben ik ontevreden in mijn werk. Ik ben niet toegekomen aan mijn ontwikkeling en de werkcultuur is veranderd: het is een wespennest. Ik heb een aanbod gekregen om iets anders te gaan doen. Het is een samenwerking om een dienst te ontwikkelen en ik zou wel willen. Maar het probleem is: ik ben een generalist, duik in alles en kan niet kiezen. Moet ik toch op het voorstel ingaan?"
"Het is hopeloos werken met een medewerker, die te assertief reageert. Ik spreek haar daarop aan, maar niets wat ik zeg valt goed. Ze heeft eerder goede kwaliteiten laten zien, tot ze meer vanuit de emotie is gaan reageren. Ze verzuimt meer en het stressniveau lijkt eerder toe, dan af te nemen. Mijn tolerantie is momenteel ver te zoeken en ik vraag me af of ik haar moet houden. Hoe pak ik dit aan?"
Iets doen wordt vaak beschouwd als proactief en ondernemend. Iets niet doen eerder als afwachtend of lui. Toch kan niets doen, iets niet kiezen, uitstellen of wachten soms de voorkeur hebben en leiden tot betere resultaten, betoogt Frank van Marwijk
"Lange tijd is het leidinggeven als vanzelf gegaan. De laatste maanden raak ik het overzicht kwijt. Dat komt door de nieuwe mensen die we aangenomen hebben, maar ook door de interne verzakelijking. Ik merk dat ik niet weet welke prioriteiten ik moet stellen, in de interactie tussen de inhoudelijke en de menselijke kant. Kun jij me helpen?"
"Mijn directe chef, die een relatie met de directeur had is ontslagen en ik neem nu haar taken over. Ik heb een parttime collega en zij werkt me tegen, zegt dat ik niet nauwkeurig ben en stookt werkmannen tegen me op van wie haar man weer de baas is. De directeur is ook negatief, omdat hij denkt dat ik achter het ontslag van mijn chef zit, al staat hij nog wel aan mijn kant. Ook anderen steunen mij juist. Ik heb serieus te lijden onder deze situatie. Wat moet ik doen?"
"Mijn huidige functie is niet uitdagend genoeg en dat valt anderen ook op. Ik ben recent gevraagd door een ander bedrijf voor een hogere functie. Er liggen voor mij veel kansen, maar er zijn interne problemen, het rendement moet beter en ik ben ook medeverantwoordelijk voor de groei van het bedrijf. Een grote uitdaging en de promotie lijken me interessant, maar ik vraag me af of ik het moet doen en ook of ik het wel kan. Wat is wijsheid?"
"Mijn team is voor mijn gevoel te traag in het uitvoeren van taken. Ik zeg er regelmatig wat van, maar het lijkt wel of ze het niet oppakken. Zo complex is het werk niet, maar in hun ogen wel. Ik los veel op en wil niet meer zo opjagen, want dat lijkt ook niet te werken. Ik wil wel dat ze sneller werken en beter presteren. Is hier wat aan te doen of gaat het gewoon niet werken met een paar van de medewerkers?"
Net wat hoger opgeleiden zijn niet altijd even gemakkelijk in de omgang. Intelligent is namelijk niet hetzelfde als emotioneel vaardig, of wel IQ is vaak niet recht evenredig met EQ. Uit eigen ervaring durf ik zelfs te beweren dat een hoge intelligentie een risicofactor meebrengt, aldus John Vrakking.
"Hoewel ik veel werk verzet en veel bereikt heb, lijkt het wel of men mijn inzet niet op waarde schat. Ik ben gevraagd na te denken over mijn functioneren. Ik zou niet echt meedoen met anderen, afstandelijk zijn en weinig charisma hebben. Het klopt dat ik introvert ben, maar ik boek goede resultaten. Ik ben dan ook erg verbaasd. Hoe moet ik de feedback zien?"
Hebt u wel eens gelet op de plek waar u en anderen gaan zitten tijdens een vergadering? De plaats aan tafel die mensen kiezen vertelt veel over hun betrokkenheid.