zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Acht valkuilen bij het voeren van functioneringsgesprekken

Door: Natasja Stolwijk

Het einde van het jaar is in zicht. Bij veel bedrijven vinden in deze periode de jaarlijkse of halfjaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken plaats. Het functioneringsgesprek is een belangrijk moment voor werkgever en werknemer. Beide partijen hebben de mogelijkheid elkaar feedback te geven. Juist daarom is het van belang om dit gesprek goed voor te bereiden. Wanneer u deze acht valkuilen vermijdt, zal een functioneringsgesprek een motiverend effect hebben.

 Lees verder...   1 reactie

Met synergie in lichaamstaal komt u krachtiger over

Door: Frank van Marwijk

Een voetbalelftal presteert niet alleen goed door de kwaliteit van de individuele spelers, maar door het onderlinge samenspel. In managementsituaties is het niet veel anders. Door uw lichaamstaal af te stemmen op anderen versterkt u elkaar. Daardoor komt u overtuigender over. Frank van Marwijk legt uit hoe dat werkt.

 Lees verder...   1 reactie

Langs de imago-meetlat: Emile Ratelband

Door: Pieter Frijters

Elke maand beoordeelt communicatie- en imago-expert Pieter Frijters een bekende, zakelijke Nederlander. Deze maand Emile Ratelband, in de jaren ’90 één van Nederlands bekendste managementtrainers. De laatste jaren lijkt hij in Nederland wat op zijn retour. Maar deze week stond hij weer volop in de belangstelling: Ratelband wil namelijk de politiek in. Als lijsttrekker van Leefbaar Nederland. Een reden temeer voor de vraag: hoe staat het met zijn imago?

 Lees verder...   Reageer

Steek uw kop boven het maaiveld uit!

Door: Michel Hoetmer

In Nederland geldt een belangrijke wet: steek je kop niet boven het maaiveld uit anders wordt hij er af gehakt. In de marketing geldt die wet echter niet als erg succesvol. Succesvolle producten en diensten hebben juist als kenmerk dat ze anders zijn dan andere. U zelf onderscheiden vereist lef. U hoort plotseling nergens meer bij. Maar bent daardoor ook uniek en dus meer waard. Michel Hoetmer over succesvolle positionering.

 Lees verder...   Reageer

Minicursus deel 3: Hoe is het met uw eigen lichaamstaal gesteld?

Door: Frank van Marwijk

In de eerste twee delen van de minicursus lichaamstaal voor gevorderden heb ik het belang van het begrijpen van lichaamstaal toegelicht. Hierbij stond de interpretatie van het non-verbale gedrag van uw medewerker centraal. In het derde en laatste deel van deze cursus zal vooral uw eigen lichaamstaal centraal staan. Kent u uzelf en de manier waarop u zonder woorden communiceert? Hebt u controle op uw non-verbale reacties? Gebruikt u uw lichaamstaal wel effectief?

 Lees verder...   Reageer

Tien ideeën om uw verkoopactie in het honderd te laten lopen

Door: Michel Hoetmer

Het zit wat tegen met de omzet en dus besluit u dat het tijd is voor actie! Actie is tenslotte altijd reactie. Er moet iets gebeuren, want uw verkopers zitten duimen te draaien en de targets zijn bij lange na niet gehaald. Onder het motto “wij gaan er met zijn allen voor” wordt de nieuwste verkoopactie in gang gezet. Enthousiast natuurlijk maar vaak ook onbezonnen. Tien manieren om uw verkoopactie in het honderd te laten lopen.

 Lees verder...   Reageer

Een goed begin is géén werk

Door: Michel Hoetmer

'Een tijdje geleden raakte ik na afloop van een training met iemand aan de praat die bruiste van de energie en vol fantastische ideeën zat. Tijdens ons gesprek kwam ze met de ene goede suggestie na de andere. Ik luisterde met aandacht en stond een beetje perplex over de stroom ideeën. Maar al snel bleek dat geen van haar briljante ideeën werkelijkheid was geworden.' Michel Hoetmer geeft handige tips om het niet bij mooie ideeën te laten, maar ze tot een goed einde te brengen. Leg uw notitieblokje vast klaar.

 Lees verder...   Reageer
 

Minicursus deel 2: De subtiele aspecten van de non-verbale taal

Door: Frank van Marwijk

Kleine subtiele gebaren kunnen een veelheid van betekenissen hebben, wanneer ze worden geplaatst in de juiste context en tijd. Kennis van deze aspecten en gebruikmaking daarvan vergroten uw vaardigheden in persoonlijke contacten en management. In deel 2 van de minicursus Lichaamstaal gaat Frank van Marwijk in op verborgen boodschappen en andere 'microsignalen'. Niets is wat het lijkt, stelt hij.

 Lees verder...   Reageer

De lerende verkoper als voorwaarde voor succes in zaken

Door: Michel Hoetmer

Topsporters weten dat ze moeten trainen. Eindeloos herhalen ze telkens weer de meest basale technieken. Topverkopers doen in feite het zelfde. Met hersenen is het al weinig anders dan met spieren. Volgens verkooptrainer Michel Hoetmer moeten verkopers voortdurend hun hersenen blijven trainen om succesvol te zijn. Maar juist deze groep professionals denkt nogal eens wel zonder training toe te kunnen.

 Lees verder...   Reageer

Minicursus deel 1: Lichaamstaal verdient uw serieuze aandacht

Door: Frank van Marwijk

Iedere manager zou zich moeten ontwikkelen tot specialist op het gebied van lichaamstaal! In de Verenigde Staten staat de ontwikkeling van non-verbale aspecten in de communicatie al geruime tijd centraal in diverse trainingen. Vanwege deze succesvolle ontwikkeling volgen veel Europese landen deze trend. Daarom start Frank van Marwijk met ingang van deze week de driedelige minicursus Lichaamstaal voor gevorderden. In deel 1 gaat hij in op het belang van het begrijpen van lichaamstaal. Intuïtief begrijpen we non-verbale communicatie vaak wel. Maar dat is niet genoeg. Want uw effectiviteit neemt toe als u ook in staat bent het bewust waar te nemen.

 Lees verder...   Reageer

Het verkopers smoezenboek

Door: Michel Hoetmer

Tot voor kort bleven gebreken in het verkoopapparaat van bedrijven verborgen: er werd toch wel verkocht. Met dank aan de bloeiende economie. Nu het wat minder gaat is het tijd de bokken van de schapen te scheiden. Met welke smoezen komen uw verkopers terug als een order niet is afgesloten? Michel Hoetmer behandelt de zeven meest gehoorde excuusverhalen, inclusief tips hoe u daar mee om kunt gaan. En hij onthult wat verkopers u nooit zullen vertellen, namelijk wat er in werkelijkheid fout gaat bij 'lost orders'. Met gratis checklist om dat te voorkomen!

 Lees verder...   Reageer

Je bent wie je denkt dat je bent

Door: Michel Hoetmer

Komen uw verkopers bij de klant met het argument dat uw bedrijf betrouwbaar is, goede service levert, doet wat het belooft en vakbekwaam is? Dat is jammer, want dat zegt de concurrent ook. Wat moet een klein bedrijf dan wel doen om als serieuze partner aan tafel te komen? Michel Hoetmer gaat in op het belang van positionering. Iets wat volgens hem -letterlijk- van levensbelang is in economisch moeilijkere tijden.

 Lees verder...   Reageer

Spreek de lichaamstaal die bij u past

Door: Frank van Marwijk

Als wordt gesproken over een goede manager, heeft u misschien een bepaald type persoon in gedachten. Wat voor een soort lichaamstaal hanteert deze manager? Dient een goede manager bewegelijk te zijn in zijn presentatie of juist vooral rust uit te stralen? Frank van Marwijk legt uit waarom de ene baas als kil en de ander als een warme persoonlijkheid wordt ervaren. Plus tips hoe u uw lichaamstaal in overeenstemming kunt brengen met de boodschap die u wilt overdragen.

 Lees verder...   Reageer

Effectieve managers letten op sterktes

Door: Coert Visser

Waarom worden mensen op training gestuurd? Waarom krijgen ze coaching? Waar gaan ontwikkelingspunten over bij een beoordelingsgesprek? Juist ja, zwaktes en tekortkomingen! Veel te lang hebben HRM-professionals, managers en medewerkers een bijna obsessieve fixatie gehad op het bijschaven van zwaktes. Waar leidt dit toe? Onzekerheid, frustratie, tijdverspilling en gevoelens van miskenning. Hadden in het betaald voetbal HR-managers rondgelopen, dan was Johan Cruijf naar taaltraining gestuurd en was hij nooit een topvoetballer geworden... Het kan ook anders.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 100 101 102 103 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10