Denkt u eens na over de volgende twee vragen. 1. Hebt u voldoende aandacht voor uw medewerkers?2. Geeft u voldoende aandacht aan uw medewerkers? Dit zijn vragen die op het eerste gezicht hetzelfde lijken te betekenen. Ze liggen zeker in elkaars verlengde, maar betekenen toch iets totaal anders. Naar alle waarschijnlijkheid beantwoordt u beide vragen bevestigend. In dit artikel leest u echter dat aandacht vele kanten heeft die niet altijd zo vanzelfsprekend en eenvoudig zijn als u wellicht dacht. Verder ontdekt u hoe u uw aandacht kunt ontwikkelen en kwalitatief verbeteren.
Aandacht voor uw medewerkers
Aandacht is een van de meest onderzochte onderwerpen in de psychologie. Feitelijk gaat het hierbij over het bewust waarnemen van uw omgeving, uw concentratie daarbij en uw vaardigheden om er alert op te kunnen reageren. In die betekenis wil aandacht voor uw medewerkers simpelweg zeggen dat u ziet wat ze doen en dat u daar goed op reageert. Dat is uiteraard iets dat u als manager de hele dag doet. Het is vanuit dat oogpunt vanzelfsprekend dat u de eerste vraag met ja beantwoordde. Maar laten we eens verder kijken naar aandacht. Aandacht is een containerbegrip voor verschillende kenmerken. Deze kenmerken worden ieder apart ook als synoniem voor het woord aandacht gebruikt. Dit zijn: attentie, opmerkzaamheid, focus, concentratie en belangstelling. Deze uiteenlopende begrippen zijn in feite allemaal nodig om te kunnen spreken van goede aandacht.