U bent van plan een artikel of een rapport te schijven of u wilt een toespraak houden. Uw doel daarbij is mensen te informeren en/of te overtuigen. Een van de basisregels van succesvolle communicatie is: hou uw boodschap eenvoudig. U bereikt meer mensen, u wordt beter begrepen, u bent geloofwaardiger en komt betrouwbaar over als uw boodschap simpel is. En uw eenvoudige boodschap leidt ook tot betere resultaten. Mensen weten daardoor waar ze aan toe zijn, zijn meer overtuigd waarvoor ze kiezen en maken minder fouten. Maak dus gebruik van het KISS-principe, ofwel: keep it simple, stupid!
Simpele communicatie in een complexe wereld
We leven in een complexe wereld. We werken met ingewikkelde technologie, maken gebruik van moeilijke formules en worden overspoeld met geavanceerde informatie. In deze wereld moeten we ons staande zien te houden. We moeten laten weten dat we verstand van zaken hebben – een nieuwe vorm van survival of the fittest. Misschien is dat de reden dat we steeds vaker communiceren met gecompliceerd en langdradig taalgebruik, gevuld met technische termen en jargon. Mogelijk komen we daar enorm geleerd en interessant mee over, maar het is minder effectief als het ons doel is om mensen te informeren of te overtuigen. We kunnen dan beter het KISS-principe hanteren.