De focus van managers is vaak gericht op verandering, vernieuwing en verbetering. Het brein van menig manager ratelt dag en nacht door om te onderzoeken hoe dingen beter kunnen. Soms ontspruiten daar briljante ideeën. Briljant, althans in de ogen van de manager zelf. Dat betekent niet dat die ideeën door iedereen briljant worden gevonden en/of met evenveel enthousiasme worden ontvangen. Het is de kunst om niet alleen goede ideeën te bedenken, maar daar ook draagvlak voor te creëren bij de mensen die het concept moeten financieren, uitvoeren en/of gebruiken.
Inzicht in weerstanden
Als u draagvlak wilt creëren voor nieuwe ideeën is het goed om rekening te houden met verschillende factoren die aanleiding kunnen geven tot weerstand. Uiteraard is het belangrijk om aan te tonen dat uw ideeën werkelijk zullen leiden tot verbetering. Verder moeten uw ideeën realistisch en betaalbaar zijn. Daarmee kunt u zich verzekeren van steun van uw leidinggevende. Verder zult u bepaalde weerstanden bij medewerkers moeten wegnemen. Het aanleren van een nieuwe routine, en vooral afscheid nemen van de oude, kan door medewerkers als een inspannende belasting worden ervaren.