In everyday life is er niks mis met reageren op je buikgevoel. Zeker als je wat ouder wordt, weet je wat dat waard is. Maar in business hebben spreadsheet en de forecasts toch de voorkeur. Gek eigenlijk, want de recente crisis heeft toch maar laten zien dat ook de wereld van de cijfers niet onfeilbaar is. Dus wat zou er mis zijn met sturen op je buikgevoel?
Hoe houdbaar zijn feiten?
Als het gaat om zakelijke besluiten, zijn we geneigd om feitelijkheden en onderbuikgevoel van elkaar te scheiden. Maar al te vaak krijgt het feitelijke dan de voorkeur. Zo wordt ‘maar we moeten toch ook naar de cijfers kijken’ uiterst serieus genomen, terwijl ‘maar we moeten toch ook ons gevoel meewegen’ nog vaak op gefronste wenkbrauwen kan rekenen. Een zakelijke krant profileert zich misschien daarom nog als ‘een oase van feiten in een wereld vol aannames’. Kennelijk is dat nog steeds houdbaar, bijna een decennium nadat het begrip ‘vastgoed’ voorgoed devalueerde. Terwijl iedereen toch het gevoel had dat iets eraan niet klopte.