Er zijn nogal wat verkopers die een offerte beschouwen als een soort sluitstuk van hun verkoopactiviteiten. De offerte is de deur uit en nu kunnen ze eventjes uitblazen. Dat is natuurlijk een misvatting. Een offerte is slechts één stap in het totale verkoopproces. Uiteraard wel een hele belangrijke stap. Helaas gaat er daarbij in de praktijk veel mis, zowel bij het uitbrengen van offertes als bij het opvolgen van offertes.
Snelheid is van groot belang
Op de een of andere rare manier denken verkopers dat wanneer een klant zelf om een offerte vraagt, er kennelijk niet zoveel haast mee is geboden. Op een zaterdagmiddag gingen wij naar een autodealer en gaven duidelijk te kennen dat wij een auto wilden leasen. Het gesprek met de vestigingsmanager verliep zeer geanimeerd. Hij maakte een ruwe schatting van het maandbedrag en vertelde dat het ongeveer 500 euro zou kosten. Hij beloofde dat wij de offerte uiterlijk dinsdag in huis zouden hebben. De dinsdag kwam en ging. Uiteindelijk belden wij hem vrijdag op om te vragen hoe het met de offerte zat. Hij maakte een beetje een verwarde indruk en vertelde dat hij het aan een van zijn medewerkers had gegeven. Die kreeg dus de schuld. Hij zou het in orde maken. Uiteindelijk ontvingen wij pas de dinsdag daarna een offerte. Het maandbedrag? Dat was plotseling meer dan 650 euro! U begrijpt dat het vertrouwen in deze dealer al een forse deuk had opgelopen door het nalatige gedrag. Na het zien van dit bedrag hebben wij deze dealer definitief van ons lijstje geschrapt.