Bent u goed in het observeren, beschrijven en interpreteren van lichaamstaal? De meeste managers hebben wel het idee dat ze aan de hand van lichaamshouding, manier van bewegen en gezichtsuitdrukking een adequate indruk van anderen kunnen krijgen. Dat is ook nodig, want managers hebben dagelijks met mensen te maken. Ze beoordelen teamleden, doen selectiegesprekken, voeren onderhandelingen met zakenpartners of zitten rond de tafel met aandeelhouders. In deze contacten is het vaak niet genoeg om alleen af te gaan op wat mensen zeggen, maar is het ook belangrijk de drijfveren te ontdekken die niet altijd uitgesproken zijn. Toch is het de vraag of uw interpretatie van de lichaamstaal van anderen altijd zo objectief is. Trekt u steeds de juiste conclusies uit wat u ziet? Tenslotte, lukt het u om uw oordeel later zo nodig te corrigeren?
Observeren en interpreteren
Stel dat u deel uitmaakt van een sollicitatiecommissie. U hebt verschillende kandidaten gesproken en u zit met de commissie bijeen om de gesprekken te evalueren. Over de eerste kandidaat zegt iemand: ‘Ik vond haar wat nonchalant overkomen’. ‘Ja’, zegt een tweede commissielid. ‘Het was net of het haar niet echt interesseerde’. U vraagt aan de commissieleden waar ze dit op baseerden. ‘Tja’, antwoordt het eerste commissielid. ‘Gewoon haar hele uitstraling; de manier waarop ze erbij zat’. ‘Inderdaad’, vult het tweede commissielid aan. ‘Haar lichaamstaal sprak boekdelen – haar houding liet niet blijken dat ze er met haar gedachte helemaal bij was’. Als u vraagt waar haar uitstraling nu precies uit bleek en/of hoe haar lichaamshouding er precies uitzag, blijft het antwoord onduidelijk. Dat komt omdat we meer waarde hechten aan de betekenis dan aan de concrete observatie.