Data is informatie. Informatie is kennis. Kennis is macht. Dat is zo ongeveer de redenering die door velen wordt gehanteerd om Big Data in te zetten of het belang ervan aan te prijzen. Op alle drie de beweringen valt wel wat af te dingen maar dat neemt niet weg dat Big Data grote mogelijkheden biedt voor bedrijven. Dit artikel geeft eerst een korte en praktische definitie van Big Data, vervolgens wat de waarde ervan is op marketing en verkoop vlak, en beantwoordt vervolgens de kernvraag: ben ik verloren zonder Big Data? Je zou nog eens verrast kunnen worden.
Wat is Big Data?
Big data zijn kortgezegd datasets die niet meer passen in reguliere databases en waar huis tuin keuken tools zoals Excel niet meer mee om kunnen gaan. In marketing en verkoop kun je denken aan bijvoorbeeld alle clicks van alle gebruikers op een online winkel, inclusief hoe ze op advertenties hebben gereageerd, op welke sociale media ze zoal zijn, welke merken ze leuk vinden, wat hun psychologische profiel is, op welke momenten in de week ze graag online shoppen, bij welke weersomstandigheden, etc, etc.
Deze data kun je gebruiken om je communicatie met je klanten steeds verder te optimaliseren. Als je weet dat iemand vooral op regenachtige vrijdagavonden graag shopt en dan vooral interesse heeft in keukengerei, zich laat sturen door wat zijn vrienden vinden en gevoelig is voor korting… dan kun je daar je interactie met je klant perfect op afstemmen en zo grotere kans maken de klant tot een aankoop te verleiden.