Als manager werkt u met mensen. U richt zich tot mensen, u stuurt mensen aan, geeft adviezen aan mensen, onderhandelt met mensen, en beoordeelt mensen. U luistert naar mensen, leest over mensen, praat tegen mensen en schrijft naar mensen over mensen. U probeert mensen te motiveren en te beïnvloeden. Tenslotte houdt u ook van mensen, toch? U was immers nooit manager geworden als dat niet zo was. Als manager kunt u best veel over mensen weten. Toch zijn mensen niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De mensen waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan mensen die u incidenteel ontmoet. Hoeveel mensenkennis hebt u?
Kennis van en ervaring met mensen
Misschien hebt u mensen bestudeerd vanuit een wetenschappelijke invalshoek: psychologie, sociologie, ethologie, andragogie, antropologie, filosofie of rechtswetenschap. U hebt dan geleerd om te kijken naar menselijk gedrag en dat te vergelijken met gemiddelden. Zo kreeg u een aardig beeld van wat normaal of afwijkend is, als het gaat om mensen. Daardoor begrijpt u misschien beter wat u kunt verwachten als u omgaat met mensen. In uw werk hebt u ook veel kennis over mensen opgedaan. Hoe meer ervaring u hebt in de omgang met mensen, des te meer mensenkennis u bezit. En om uw werk optimaal te kunnen doen, wordt ook van u verwacht dat u een mensenkenner bent. Hoe meer u van mensen weet, des te beter u het er als manager vanaf brengt.