In opleiding en carrière worden managers geschoold in diverse vormen van leiderschap en bedrijfsvoering. Bij de invoering van een nieuw managementsysteem, kunt u gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen (tools). Het begint echter met de bereidheid om anders te denken. Een belangrijke reden voor het niet slagen van een nieuwe werkwijze heeft te maken met de gedachte: ‘Zo hebben we het altijd al gedaan!’. Dit mag natuurlijk geen argument zijn om een nieuwe werkstijl af te wijzen, maar deze instelling is nogal hardnekkig. Met de manier waarop u werk altijd al gedaan hebt, bent u misschien best succesvol. Deze is vanwege uw ervaring ook gemakkelijk uit te voeren.
U zult er oprecht in moeten gaan geloven dat het nieuwe ook beter is. Het moet bovendien ook leuk zijn. U kunt bijvoorbeeld wel leren effectiever met uw tijd om te gaan (timemanagement), maar als u daardoor minder gelegenheid hebt voor sociaal contact in uw werk, is het met uw motivatie snel gedaan. Als we de bij het nieuwe systeem behorende denkwijze kunnen integreren in het werk dat we al doen, is een belangrijke stap in de richting van verandering gemaakt. Het kan een eye-opener zijn om vanuit een ander perspectief naar uw huidige werk te kijken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het werk dat u nu doet vanuit de ogen van de klant. Wat zou u anders doen vanuit dit perspectief?