Inmiddels weten we dankzij boeken als Start with why, Predictably_Irrational, Uit de grijze massa en Buyology wel dat de mens – en ook de zakelijke inkoper – veel meer een emotioneel dan een rationeel wezen is. En dat we door meer emotie in onze marketing te brengen inspirerender en succesvoller zullen zijn. Dat we dit (vooral in B2B) nog NAUWELIJKS doen komt volgens mij niet doordat we dat niet willen, maar doordat we geen idee hebben hoe dit praktisch aan te pakken. Toch is het niet erg ingewikkeld, in dit artikel leg ik uit hoe je hiermee kunt beginnen.
Toegegeven, het klinkt een beetje raar: meer emotie in je marketing brengen om succesvoller te worden. Alsof je emotie aan en uit kunt zetten hoor ik je denken. Maar laten we eerlijk zijn, ‘uitzetten’ is wat we al jaren doen dus het omgekeerde zou dan toch ook moeten kunnen? Iets preciezer geformuleerd gaat het niet om uitzetten of aanzetten, maar meer om het wel of niet laten zien. Omdat ‘niet laten zien’ al jaren de zakelijke norm is, is het verduveld lastig ‘wel te laten zien’.