Het einde van het jaar nadert. Over anderhalve maand begint er weer een nieuw jaar. Hebt u daar al over nagedacht? Het kan zijn dat u zich daar op dit moment helemaal niet mee bezighoudt. Misschien leeft u met de dag en dealt u dagelijks met de taken die zich aandienen. Het kan ook zijn dat u altijd graag vooruit kijkt en nu al uitgebreide plannen maakt voor het nieuwe jaar. U wilt niet voor verrassingen komen te staan en daar wilt u tijdig op kunnen anticiperen. Er kunnen klussen in het verschiet liggen die u niet wilt afraffelen, maar er liever tijdig mee beginnen. Plannen en vooruitdenken maken dan deel uit van uw levens- en werkpatroon. Misschien beschouwt u dit zelfs als een karaktereigenschap. Het is in ieder geval een eigenschap die veel mensen zich eigen zouden willen maken want ‘structuur in je leven en werk brengen’, ‘alles op orde brengen’ en ‘met tijd leren omgaan’, worden steevast genoemd in de top tien van goede voornemens tijdens de jaarwisseling.
Structuur aanbrengen: een goed voornemen.
Eerder scheef ik het artikel: Wat zegt uw werkruimte over uw persoonlijkheid? Daarin stelde ik de vraag of een iemand die in een rommelige omgeving werkt ook een rommelig karakter heeft. In een reactie vroeg iemand zich af hoe mijn werkruimte er dan uitzag. Wellicht zag hij mijn vraagstelling als een vorm van kritiek op een ieder die niet zo gedisciplineerd is. Dat was het zeker niet. Mijn eigen werkwijze is namelijk eerder die van een spreider dan die van een stapelaar. Vaak schuif ik de papieren op mijn bureau opzij om ruimte te maken voor ander werk waar ik dan mee aan de slag ga. Ook kijk ik niet altijd vooruit in de tijd om mijn werkzaamheden gestructureerd te plannen. Mijn vrouw moest dan ook hard lachen toen ik haar vertelde dat ik een artikel over structuur aanbrengen wilde schrijven. Ik zou van mijn eigen tips nog het meest kunnen leren, merkte ze terecht op.