zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vijf tips voor betere digitale en sociale communicatie

Door: Frank van Marwijk
 
Door de ontwikkeling van elektronische apparatuur is het leven de laatste dertig jaar danig veranderd, zowel op het werk- als in de privésituatie. Zo is het mogelijk om de dag door te brengen zonder ook maar één persoon te ontmoeten. Als u thuiswerkt, kunt u via het internet communiceren met klanten en collega’s en tussendoor even naar de supermarkt voor uw boodschappen. Daar scant u zelf uw boodschappen en rekent die af bij een apparaat. Omdat ik vaak het belang van lichaamstaal benadruk, krijg ik regelmatig de vraag of de technische ontwikkelingen niet ten koste gaan van ons sociale functioneren.

Handige hulpjes in de communicatie?
Het uitgebreide gebruik van vooral het internet heeft een grote verandering gebracht in hoe we dagelijks met anderen communiceren. Dat heeft veel voordelen met zich meegebracht. We kunnen hierdoor grote afstanden overbruggen, makkelijk met meerdere mensen tegelijk communiceren en de informatie die we daarmee verkrijgen eenvoudig opslaan en terugvinden. Apps bewaken onze agenda en kunnen veel van ons dagelijks denkwerk overnemen, waardoor we snel en effectief kunnen werken. De vraag is echter of alle elektronische apparatuur ons niet afhoudt van de intermenselijke contacten. Een tweede vraag is wat het effect daarvan is op de werkresultaten. Is solliciteren via een beeldscherm of onderhandelen via e-mail bijvoorbeeld even effectief als bij een persoonlijke ontmoeting?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10