'Act as if what you do makes a difference... It does.'
~ William James
Droomt u ervan om een belangrijke deal binnen te halen, een spetterende presentatie te geven of een briljante organisatieverandering aan te sturen? Acht u het voor mogelijk dat u hier binnenkort uitvoering aan geeft? Als u er aan twijfelt of dit gaat lukken, is het verstandig om in ieder geval te doen alsof u deze successen nu al bereikt hebt. Het 'doe alsof-principe' is bedacht door de Amerikaanse filosoof en psycholoog William James. Hij stelde dat het niet alleen waar is dat gevoelens uw gedrag bepalen, maar dat dat ook andersom geldt. Hoe u zich voelt, wordt bepaald door wat u doet, ook als u dat gedrag opzettelijk aanwendt. En uw gedrag heeft niet alleen effect op uw gevoel, maar ook op de omgeving en op de verwachtingen die u uitstraalt. Tenslotte helpt doen alsof u in de schoenen van anderen staat, u hen beter te begrijpen en effectiever te communiceren.
Consistentie in beeldvorming en gedrag
Een manier waarop mensen zichzelf leren kennen is af te gaan op hun eigen gedrag. U kunt bijvoorbeeld pas concluderen dat u vrijgevig bent, als u ook werkelijk veel weggeeft. We streven ernaar om het beeld dat we hebben van onszelf en het gedrag wat we vertonen op elkaar af te stemmen. Dit wordt ook wel consistentie genoemd.