Marketingcommunicatie is niet meer wat het geweest is en zal ook nooit meer worden zoals het was. Dat is onder meer goed te merken aan steeds minder effectief worden van promotiecampagnes en de almaar dalende advertentie inkomsten van mediabedrijven. Zoals recent weer was te lezen dalen traditionele advertentie inkomsten van mediabedrijven over de gehele linie. Alleen de inkomsten van Google en Facebook stijgen fijn door. De economische crisis wordt nogal eens aangehaald om deze daling te rechtvaardigen, maar die vlieger gaat niet op. De marketingbudgetten stijgen namelijk wel weer sinds 2013. Een onomkeerbaar bewijs dat het marketingcommunicatievak transformeert.
Door de mediavrijheid, de extreme transparantie van Internet en social media en de overvloed aan informatie, entertainment en kennis zijn de eisen van de mediaconsument definitief gewijzigd. Het zenden van verkopend stimulerende boodschappen naar specifieke doelgroepen is niet langer effectief. In plaats daarvan stellen slimme organisaties de wensen, behoeften en dromen van de mediaconsument centraal. En daarmee is het niet langer het verkoopproces dat gemanaged moet worden, maar eerder het inkoopproces van de potentiële klant. Precies dat is het thema van het zojuist uitgekomen boek: B2B Contentmarketing, de 7 fundamenten.