In uw werk als manager hebt u dagelijks te maken met situaties waarin mensen centraal staan. Om daar op een effectieve manier mee om te gaan is het niet altijd genoeg om uit te gaan van voorschriften, etiquette, regels en protocollen. Er wordt van u als manager ook gevraagd dat u de context en de personen in kwestie in ogenschouw neemt. Daarbij gaat het om timing, inlevingsvermogen en rekening kunnen houden met persoonlijke gevoelens van anderen. Het gaat er niet altijd om dát u problemen oplost, maar ook om hóé u ze oplost. Uw boodschap kan dezelfde zijn, maar de wijze waarop u die brengt maakt groot verschil. Ik heb het hier over een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden van een manager: tact.
Management in sociale context
Elke dag bent u bezig met zaken als planning, uitvoering en taakverdeling. Maar dit doet u niet alleen. In deze tijd is het belangrijk dat medewerkers meedenken over hun werk en participeren in de besluitvorming. Dit is goed voor hun betrokkenheid en motivatie. Uw rol daarin is dit proces te begeleiden en aan te sturen. Soms is het echter ook aan u om knopen door te hakken en besluiten te nemen waar niet iedereen het mee eens is. U zult mensen waarderen voor hun werk en op andere momenten kritisch zijn. Tegelijkertijd is het belangrijk dat u mensen niet onnodig irriteert, kwetst en/of in verlegenheid brengt.