Dit artikel gaat over uitstelgedrag. Het kost u zes minuten om het te lezen, maar u kunt natuurlijk ook eerst iets anders gaan doen…
U wilt aan de slag met een omvangrijk project. U hebt ideeën om uw bedrijf te reorganiseren, u wilt een boek schrijven, een nieuwe taal leren of een universitaire studie gaan volgen. Maar hoe graag u die plannen ook wilt uitvoeren, u komt er maar niet aan toe. U hebt vooral het gevoel dat u er geen tijd voor hebt. Het lukt u vaak niet eens om toe te komen aan belangrijke gewone managementtaken zoals planning en evaluatie, laat staan aan zoiets omvangrijks!
Toch merkt u dat u gedurende de week wel bezig bent met allerlei activiteiten waarvan u het nut betwijfelt of die niet echt prioriteit hebben. U verkwist ook veel kostbare tijd aan niets doen. U ervaart weinig structuur in uw bezigheden. Daardoor lukt het u steeds opnieuw niet om toe te komen aan uw grootse plannen. Gek genoeg kunt u achteraf vaak goed beredeneren waarom u in een bepaalde periode zo weinig tijd leek te hebben voor belangrijke zaken. Het kwam eigenlijk niet door te weinig tijd, maar u had last van uitstelgedrag.