Vandaag voert u een beoordelingsgesprek. Maar het is niet zomaar een beoordelingsgesprek dat u voert. Het is een bijzonder beoordelingsgesprek. Het is namelijk geen personeelslid van u die u beoordeelt. Nee, vandaag beoordeelt u een bijzondere persoon. Vandaag beoordeelt u uzelf. Stelt u zich voor dat u het zelf bent die tegenover u aan tafel plaatsneemt. En stelt u zich voor dat u als leidinggevende uzelf een objectieve beoordeling moet geven. U kijkt daarbij kritisch naar uw sterke kanten, maar ook naar uw zwaktes en aandachtspunten. U beoordeelt hoe u met mensen omgaat, hoe effectief u uw tijd indeelt, hoe goed u vergaderingen voorzit en hoe u uw planningen uitwerkt. Tenslotte beoordeelt u ook dit beoordelingsgesprek.
Een prachtige beoordeling
Hoe brengt u het eraf? De kans is groot dat u uzelf misschien wat suggesties voor verbetering meegeeft, maar dat u wel bovengemiddeld uit de bus komt. U ziet uzelf waarschijnlijk als iemand die zijn werk serieus neemt en die zich inzet voor het maximale resultaat. Gefeliciteerd, u hebt uzelf een prachtige beoordeling gegeven! Maar, met u, zullen ook de meeste andere managers zichzelf een bovengemiddelde beoordeling geven. Hoe kan dat? Als iedereen bovengemiddeld presteert, wat is dan het gemiddelde?