Sinds de intrede van de elektronische media is er in de wereld en dus ook in de marketing en de verkoop een hoop veranderd. De rage van dit moment is 'content marketing'. Deze term houdt in dat u uw (potentiële) klanten waardevolle informatie aanbiedt via bijvoorbeeld blogs, white papers, video en webinars. Op die manier bouwt u een relatie met ze op en positioneert u uzelf als een expert in uw vakgebied. In het verlengde hiervan zou u nu ook nog sociaal moeten gaan verkopen. Dit houdt in dat u via sociale media contact legt met potentiële klanten. Bijvoorbeeld doordat uw contacten anderen attenderen op uw waardevolle content. Zeg maar de moderne manier van mond-tot-mondreclame.
Duwen of trekken?
Het is een feit: er zijn talloze ondernemingen die met hun internetstrategieën veel succes boeken. Het is een vriendelijke manier om producten of diensten aan de man te brengen. Klassieke methoden zoals adverteren, telefonische acquisitie en allerhande door bedrijven geïnitieerde acties berusten op het principe van 'interruptiemarketing'. Dat wil zeggen: u probeert de aandacht te trekken en stoort de prospect bij zijn bezigheden. Men noemt dit ook wel 'push'.