In de eerste aflevering van de tv-serie De Prooi, naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit, konden we zien hoe voormalig ABN-topman Rijkman Groenink, gespeeld door Pierre Bokma, een cursus in empathie kreeg. De bankier werd verweten dat hij zich slecht kon inleven in anderen. Hij kon niet zo goed de bedoelingen van anderen aanvoelen en hij ging er tegelijkertijd vanuit dat anderen wel begrepen wat hij bedoelde. Zo had hij een soort humor die niet altijd door anderen begrepen werd. Groenink snapte niet waarom zijn ‘grapjes’ ten koste gingen van het succes in belangrijke transacties. Hij had weinig met het woord empathie en begreep niet zo goed waar dat nu voor nodig was.
Verplaatsen in de ander
Net als bij Rijkman Groenink zijn er meer zakenmensen die problemen hebben met het begrip empathie. Het je kunnen inleven in de gevoelens van anderen en zaken kunnen belichten vanuit hun standpunt, bijvoorbeeld tijdens een onderhandeling, lijkt in hun ogen op snel toegeven. Toch kan het begrip voor de visie en handelswijze van anderen er juist voor zorgen dat de communicatie verbetert en er toe leiden dat er betere resultaten worden behaald. Eerder schreef ik hoe u een empatisch functioneringsgesprek kunt voeren. Maar empathie is ook belangrijk tijdens een onderhandeling of in een vergadering waar de meningen uiteen lopen.
Daarbij is het belangrijk dat u zich kunt verplaatsen in het standpunt van anderen, zonder dat u uw eigen positie daarvoor per se hoeft op te geven.