Vraag "Ons bedrijf heeft de afgelopen tijd flink bezuinigd, wat niet gemakkelijk is geweest voor medewerkers en managers. We gaan nu een kwaliteitsslag maken en willen de goede mensen behouden. De sfeer is wat bedrukt geraakt en ik merk dat verwachtingen vooral bij de jonge mensen steeds hoger liggen. Het moet nu vooral ‘leuk’ zijn. Waar begin ik mee?"
Antwoord van Asha Kalijan
'Leuk’ is een ruim, maar niet te verwaarlozen begrip. Het richt de aandacht en zorgt voor energie en motivatie. Het doorgronden van wat daarmee bedoeld wordt, brengt je in die zin dichter bij het creëren van een interessante werkomgeving. Dat geldt vooral voor potentials en deskundigen. Die willen niet te veel gedoe en ze zijn over het algemeen flexibel ingesteld en hechten wat minder aan zekerheden. Ze kunnen vaak ongeacht de situatie op de arbeidsmarkt, kiezen waar en hoe ze willen werken. Ze zoeken vaak de energie en motivatie op die ze nodig hebben om goed te presteren. Die zaken cq gevoelens vertalen zich vaak in het begrip ‘leuk’.