Televisie en organisatieverandering: geen De wereld draait door, maar De organisatie draait door.
Als het gaat om organisatieverandering dan zijn er voor managers en professionals vele interventies voor handen om met verandering aan de slag te gaan. Het kopieergedrag is vaak groot, waardoor veel dezelfde interventies en methoden terugkomen. In de zoektocht als manager of veranderkundige naar interventies om verandering te realiseren, is de link met televisie een onontgonnen gebied. Althans in de praktijk worden televisieprogramma’s zo af en toe gebruikt in verandertrajecten, maar de link tussen televisie en organisatieverandering is nog relatief onbekend.
Echter, juist van kijkcijferkanonnen als Keuringsdienst van Waarde, Wie is de Mol?, 24 uur met… valt veel te leren als het gaat over organisatieverandering. Ze beschikken stuk voor stuk over een vernieuwend en uitdagend format, waarmee ze het bewustzijn van het publiek verruimen. Omdat anders doen begint met anders kijken. En dit laatste is ook vaak het doel met organisatieverandering. Betere prestaties vraagt ander gedrag, wat begint met anders kijken en denken. Televisieprogramma’s bieden managers en professionals vele praktische handvatten om op een vernieuwende en inspirerende manier naar thema’s als cultuurverandering, talentontwikkeling en klantgerichtheid te kijken. Maar alleen anders kijken is niet voldoende; je moet er ook mee aan de slag kunnen gaan. Kortom van de televisie in de huiskamer naar de werkvloer!