Er is geen gebrek aan goedbedoelde adviezen voor communicatie in zijn algemeen en verkoopgesprekken in het bijzonder. In verkoopland doen een aantal hardnekkige bakerpraatjes de ronde. Wanneer u gehoor geeft aan deze ongenuanceerde wijsheden, loopt u een groot risico om aan het kortste eind te trekken. In dit artikel leest u enkele veelgehoorde adviezen. Daarbij vindt u redenen waarom het zulke slechte adviezen zijn. Vervolgens sluit ik af met een aantal bezwaren van algemene aard.
Advies 1. Ga bewust spiegelen
Het is een bekend advies. U moet eerst volgen om later te kunnen leiden. Of is het lijden? U zou de ander moeten kopiëren met het timbre van zijn stem, houding, ademhaling, wijze van zitten en specifieke woordkeuze. Wauw wat een geweldig advies! Uh eh? Nou nee. Het is een geweldig advies wanneer u een briljante acteur bent die al een aantal Oscars op zijn naam heeft staan. Voor ons gewone stervelingen is het een onmogelijke opgave. Bovendien is het volkomen overbodig en gevaarlijk. Overbodig? U spiegelt al van nature. Daarvoor zijn de spiegelneuronen in ons hoofd verantwoordelijk. Om er dan nog een schepje bovenop te doen is een beetje overdreven. U loopt het risico om over te komen als een idioot. En stel nou eens dat uw gesprekspartner hetzelfde advies opvolgt omdat hij ook les heeft gehad van een trainer die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt? Dan wordt het helemaal een vermakelijke toestand.