Dit jaar is het op 1 maart voor de elfde keer Nationale Complimentendag, een dag die steeds meer aan populariteit wint. Jaarlijks is de hashtag #complimentendag op deze dag trending topic bij Twitter. Steeds vaker besteedt de media aandacht aan dit fenomeen en het woord complimentendag is ook al verschillende malen gevallen tijdens debatten van landelijke politici. Positieve waardering geniet blijkbaar veel belangstelling. Dat is een goed teken. Tegelijkertijd roept de dag nogal wat vragen op. Zijn er nog geen waarderingsdagen genoeg, zoals Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag? Heb je wel een speciale dag nodig om complimenten te geven? Wat doen we de rest van het jaar? Is complimenten geven op zo’n dag niet te soft, niet te doorzichtig en wel serieus genoeg? En wat kunt u als manager ermee?
Een commercieel uitgangspunt
Het is nét Valentijnsdag geweest. Een dag die uit de Verenigde Staten is overgewaaid als de ideale gelegenheid om je grootste liefde anoniem te verrassen met een kaart of een cadeautje. Inmiddels is het anonieme eraf en wordt deze dag gezien als de ‘liefdesdag’ waarbij je aan je geliefde iets leuks geeft. De commercie is daar met beide benen ingesprongen en je ziet dan ook al vanaf half januari de winkels zich vullen met valentijnsartikelen zoals kussens in de vorm van roze hartjes, hartvormige dozen chocolade, planten en bloemen. Voor sommige geliefden is het bijna een verplichting om voor hun partner iets te kopen.