zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven winnende debattrucs

Door: Michel Hoetmer
 
In het vuur van een debat proberen mensen regelmatig hun gelijk te halen op basis van oneigenlijke argumenten. Ze nemen een loopje met de logica in de hoop dat anderen het niet opmerken of zich laten meeslepen. U komt dit verschijnsel uiteraard tegen in het politieke debat. Sommige politici zijn er meester in om de zaken flink te verdraaien. Ze leggen hun publiek in de luren met de meest wilde insinuaties en redeneringen die elke vorm van logica ontberen. Helaas zien wij deze vormen van manipulatie niet uitsluitend in de politieke arena. U komt overal waar mensen van mening verschillen dergelijke valse argumenten tegen.



1. De ander zijn argument op een verkeerde manier presenteren
Het is een van de bekendste debattrucs. Jan zegt bijvoorbeeld: 'Wij moeten meer geld uitgeven aan marktonderzoek, zodat wij een beter inzicht krijgen in wat klanten willen.' Peter, die bang is dat dit ten koste gaat van zijn opleidingsbudget, reageert met 'Het verbaast meer zeer dat jij niet het algemene belang van ons bedrijf voor ogen hebt. Hoe kun jij nou voorstellen dat wij moeten korten op het budget voor opleidingen?' Peter trekt razendsnel een conclusie die Jan wellicht nooit voor ogen heeft gehad. Nu moet Jan zich gaan verdedigen. Het opent de deur voor verdere aanvallen van Peter.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10